meest recent
- 12:52Christopher Pegg is opvolger van Steve Ibens als bondscoach 3x3 Lions: "Zeer blij met deze kans"
- 12:46Brys (skiff) en duo Van Zandweghe-Vyvey (lichte dubbeltwee) zijn één race verwijderd van Parijs
- 12:42Nog 2 Belgen voor Parijs 2024: 49er-duo Lefèbvre/Heuninck pakt ticket dankzij 2e plaats in Olympische Zeilweek
- 12:38EK judo live: Willems wint eerste kamp, Duyck en Corrao uitgeschakeld in tweede ronde
- 12:20Bert en Bavo gaan olympisch skateboarden met Lore Bruggeman: "Adrenalinekick na de angst"
- 12:19Julien Watrin trekt na chemotherapie loopschoenen weer aan: "Ik wil mijn club helpen en plezier maken"
- 12:12POLL: Wie is halfweg de Champion's Play-offs voor jou dé titelkandidaat?
- 11:49Nico Hulkenberg wisselt na dit seizoen van F1-stal en trekt van Haas naar Sauber
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
Wie wint het nieuwe boek van Paul Van Den Bosch?
Wanneer we Paul Van Den Bosch vragen naar zijn favoriete passage uit 'Waarom wereldkampioen willen worden geen goed idee is', verwijst hij meteen naar pagina 26. Daar luidt de subtitel 'Feedback is food for champions'.
Dit boek is een uitgave van Uitgeverij Kannibaal en kost 17,95 euro.
In de dertien jaar dat ik de coach was van veldrijder Sven Nys heb ik ongeveer 550 wedstrijden live meegemaakt met hem. Na de race had Sven telkens een hele hoop verplichtingen: podium, dopingcontrole, persmoment, ...
Daarom duurde het telkens een tot anderhalf uur vooraleer Sven weer in zijn camper binnenkwam. Ik ben altijd op hem blijven wachten met maar een doel voor ogen: hem mijn eerste feedback te kunnen geven.
Iedere keer stelde hij me, ongeacht zijn resultaat, de vraag: "Hoe vond je het? " Meer dan vijf minuten duurde ons gesprek dan niet, maar het waren telkens vijf belangrijke en leerzame minuten. Zowel voor hem als voor mij.
In de sport is feedback ongelooflijk belangrijk. Een atleet smeekt bijna om bijsturing. "Zeg me alsjeblieft wat ik fout gedaan heb. Hoe kan ik vooruitgang maken?" Een hoogspringer richt zich na zijn sprong altijd onmiddellijk tot zijn coach, die aan de zijkant van de atletiekpiste staat. Met de ogen vragend wat goed was, maar vooral ook wat beter kon.
In de bedrijfswereld merk ik dat feedback een zeer heikel punt is. Dat is vreemd, omdat onderzoek duidelijk maakt dat een goede communicatie met aandacht voor constructieve feedback een positieve impact heeft op het bedrijf.
Het gebrek aan feedback maakt werknemers onzeker. Onbeantwoorde vragen als "Doe ik het goed?" en "Wat denkt mijn baas van over mij?" zijn niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen.
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup kwam tot de bevinding dat positieve feedback bij werknemers leidt tot 12,5 procent meer productiviteit ten opzichte van helemaal geen feedback. Een belangrijke vaststelling was ook dat in bedrijven waar constructieve feedback geleverd werd 99 procent van de werknemers geëngageerd bleef. Bij negatieve feedback was dat maar 78 procent en bij helemaal geen feedback maar 60 procent: het is dus zelfs beter om slechte feedback te geven dan helemaal geen feedback.