• home
  • video
  • pas verschenen

    UCI voert verbod op schijfremmen in na crash van Ventoso

    De schijfremmen verdwijnen voorlopig uit het peloton.

    De zware knieblessure van Francisco Ventoso (Movistar) in Parijs-Roubaix blijft niet zonder gevolgen. De Spanjaard werd bij een valpartij zwaar geraakt door schijfremmen, waardoor de Internationale Wielerunie UCI meteen fors ingrijpt.

    Movistar-renner Francisco Ventoso schreef gisteren een opvallende brief over het gebruik van schijfremmen in het peloton. De Spanjaard liep in Parijs-Roubaix een nare knieblessure op door een schijfrem van een andere fiets.

    "Schijfremmen hadden nooit hun intrede mogen doen in het peloton. We denken altijd dat dingen geen probleem zijn zolang ze ons niet zelf overkomen. We wachten tot er vreselijke dingen gebeuren", schreef de Spanjaard gisteren.

    De Internationale Wielerunie UCI heeft vandaag kordaat gereageerd. "De proefperiode met schijfremmen in het peloton wordt met onmiddellijke ingang stopgezet", meldt de UCI, dat ingaat op het verzoek van de ploegen- en rennersverenigingen.

    "De UCI zal een uitgebreid onderzoek doen naar de schijfremmen. Dat zal door een technische commissie uitgevoerd worden, die bestaat uit onder meer ploegafgevaardigden, renners en mecaniciens."

    Sinds augustus vorig jaar wordt er in het peloton geëxperimenteerd met schijfremmen. De UCI liet dit jaar alle ploegen toe om de schijfremmen te gebruiken, maar de proefperiode zit er dus al op.

    Steels: "Zonder bescherming zul je de renners moeilijker overtuigen"

    "De schijfrem werkt toch iets anders dan de traditionele rem", legt Etixx-Quick Step-ploegleider Tom Steels uit. "Vergelijk het met de rem van een auto. Vooral bij regenweer zou het een voordeel opleveren. En het geeft ook andere mogelijkheden voor de ontwikkeling van een fiets."

    "In onze ploeg hebben we de schijfremmen nog niet gebruikt in wedstrijden. Op training werd het wel al uitgeprobeerd. De reacties waren positief, maar er was geen hoera-gevoel. Al is de beste test natuurlijk een koers."

    "Er was al langer discussie over het gebruik, want met een schijfrem heb je een extra scherp punt aan je fiets", vertelt Steels. "Ik zeg niet meteen dat de UCI het gebruik van schijfremmen nu moet afschaffen, maar ze moeten het nog eens herbekijken."

    "De schijf afschermen zodat die niet blootligt, dat kan een oplossing zijn. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zonder extra bescherming zal het niet makkelijk worden om de renners te overtuigen."