meest recent
- 18:32Laatste kans gemist: Stef De Greef kan net geen olympisch ticket aan zijn floret rijgen
- 18:25LIVESTREAM: Kijk naar eerste toestelfinales (m) op EK turnen
- 18:225 competities, 5 sprookjes? Deze revelaties met Belgen en oude bekenden mogen dromen van de Champions League
- 17:37Thibau Nys speelt leiderstrui kwijt aan Ayuso in Ronde van Romandië, McNulty wint tijdrit
- 17:21Zet vertrek van "hét meesterbrein" kaalslag in bij Red Bull? "Dan lijkt Ferrari betere plek voor Verstappen"
- 15:36"Ge kunt ni blijven liggen he": Wout van Aert drijft training op en gaat een koffie drinken met Jan Bakelants
- 15:19Liverpool-coach Jürgen Klopp looft potentiële opvolger Arne Slot: "Ik hou van hoe zijn team voetbalt"
- 15:16EK judo - Duyck, Willems en Carrao sneuvelen in tweede ronde: "Stiekem van medaille gedroomd"
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
The Secret Pro over de Giro: "Het was verdorie beledigend"
Wie herinnert zich nog de dagen in de jaren 90 en in 2000, een periode waarin renners buitenaardse prestaties verwezenlijkten? Ik kan me voorstellen dat dat spectaculair was om naar te kijken.
Maar beeld je in dat je in dat peloton zit en met renners koerst die je niet kunt raken, omdat ze buitenaards zijn. Denk je dat we ooit naar die tijden kunnen terugkeren?
Ik kan alvast zeggen dat ik blij ben dat mijn eerste grote ronde van dit seizoen achter de rug is. Als je na drie weken koersen thuis komt, is dat een opluchting voor je benen en je vermoeide lichaam.
Maar deze keer was ik ook opgelucht om verlost te zijn van de stress, van andere renners die tonen hoe "buitengewoon" ze zijn en een gebrek aan consequentie in de regels.
In vele ritten kon de ontsnapping voorop blijven en presteerden renners zoals ze dat nog nooit gedaan hebben. Sommige ploegen grepen de koers vast en probeerden te tonen wie "de grootste ballen" had.
Kort samengevat: deze Giro was de hardste wedstrijd die ik, en vele andere renners, ooit gedaan heb. Het was alsof elke etappe een eendagskoers was.
Het was niet gewoon frustrerend, het was verdorie beledigend
Ik kan me geen andere koers voor de geest halen waarvan ik achteraf gezegd heb dat ik er nooit meer aan de start zou staan. Maar dat heb ik na deze Giro wel gezegd. Ik heb de Ronde van Italië al meermaals gereden, maar ik zou volgend jaar eerder passen voor die koers.
Ik kan me maar één rit herinneren waar er tijd was om even een praatje te slaan in het peloton. Er zijn dagen geweest waarop je gewoon zou wanhopen.
Ik heb me, net als mijn ploegmaats en andere renners, 100 procent voorbereid op deze koers. We hadden de beste vorm die mogelijk is voor een mens. Maar dan werden we geconfronteerd met renners die ons belachelijk maakten.
De teneur bij de renners was dat je eigenlijk gewoon in het peloton kon finishen. Want wat je ook zou proberen, dat zou geen verschil maken in het klassement of zelfs in de rit. Het was niet gewoon frustrerend, het was verdorie beledigend.
Als renners die vorig seizoen of zelfs dit jaar op jouw niveau reden plots 30 tot 40 watt extra duwen... Dan kunnen ze je ook gewoon in je gezicht uitlachen.
Door het gebrek aan geld moet je vechten voor je plaats in het peloton, waardoor je top moet zijn. Maar sommige prestaties zijn toch erg twijfelachtig.
Het verbaast mij nog altijd dat Astana zijn licentie heeft
The Secret Pro hekelt in het tweede gedeelte van zijn blog ook de beslissing omtrent de gecontesteerde bandwissel van Richie Porte, het gedrag van sommige journalisten en de zoektocht naar gevaarlijke koerssituaties bij de Giro-organisatie. Maar ook Astana wordt nog eens stevig gefileerd.
Astana had 6 renners in de top 25 van het eindklassement, met renners die nog nooit zo hoog zijn geëindigd. Ze hebben zich te pleuris gereden. Ik heb het al eens gezegd, maar het verbaast mij, en vele andere renners, dat Astana nog altijd zijn WorldTour-licentie heeft.
Wat gaat er in godsnaam om in het hoofd van de UCI? Het is een vraag waar ik nooit een antwoord op zal vinden. Als de UCI de licentie had afgenomen, dan had dat een zeer grote stap in de juiste richting geweest. Maar wat kregen we in ruil? Een Astana dat de Giro gedomineerd heeft.
The Secret Pro
(lees hier zijn volledige blog)