Ga naar de inhoud

WK-finale breekt records op Facebook, Twitter en Duitse tv

 ma 14 juli 2014 12:34
Op de sociale media werd de finale druk besproken.
In Duitsland hebben 34,65 miljoen kijkers tijdens de finale voor een kijkcijferrecord gezorgd. Op Facebook was de finale goed voor 280 miljoen interacties, ook een record.

De WK-finale heeft de Duitse zender ARD zondagavond een topavond opgeleverd. De Duitsers keken met maar liefst 34,65 miljoen naar de finale, goed voor een marktaandeel van 86,3%.

Het vorige record dateert van de halve finales, toen 32,54 miljoen Duitsers op het voetbal afstemden. In al deze cijfers zijn de Duitsers die op grote schermen keken, niet meegerekend.

Ook in Vlaanderen was de WK-finale met 1.885.432 kijkers een klapper. Voor de verlengingen piekten de cijfers net boven de 2 miljoen kijkers, goed voor 78,4% marktaandeel.

Record op Facebook en Twitter

Ook op de sociale netwerken werd hard meegeleefd tijdens de WK-finale. Op Facebook leverde de eindstrijd 280 miljoen interacties op. Nooit eerder werd en sportevenement meer besproken.

In de minuut na het laatste fluitsignaal werd 618.725 keer getweet. Dat is een record voor Twitter. Tijdens de hele match werden 32,1 miljoen tweets geplaatst. Dat is wel net minder dan tijdens de 7-1-zege van de Duitsers tegen Brazilië in de halve finales.