meest recent
- 10/05Oostende, Antwerp en Luik naar halve finales, belle in Limburg United-Mechelen
- 10/05CEO van Standard: "Snap de frustraties, maar zo straf je de club en niet diegene die de club pijn doet"
- 10/05Weer een domper voor Roda JC: Groningen grijpt in rechtstreeks duel 2e promotieticket
- 10/05BEKIJK - Novak Djokovic geveld door een drinkbus
- 10/05Ultra's krijgen hun zin: geen Standard - Westerlo door aanhoudende supportersprotesten
- 10/05Diamond League in Doha ziet Bednarek (200m) en Dos Santos (400m horden) vlammen
- 10/05Eindelijk schenkt Kylian Mbappé klare wijn: "Ik vertrek bij PSG, ik heb een nieuwe uitdaging nodig"
- 10/05WK-leider Thierry Neuville tuimelt in Portugees secondespel van 1e naar 6e plaats
- 10/05Rit 7: Herbekijk het Giro-magazine van 10 mei
- 10/05Atleten Special Olympics laten gezondheid testen
- 10/05Olivieri leidt Genk in laatste drie matchen
- 10/05Pogacar wint tijdrit en loopt uit in de stand
- 10/05Ganna vraagt Pogacar tevergeefs om te vertragen
- 10/05Bekijk de samenvatting van de 7e etappe in de Giro
- 10/05Lang wachten van de fans na bekerwinst Union wordt beloond
- 10/05Olympiakos naar finale tegen Fiorentina
Vanendert: "Top 10 in Tour kan met betere tijdrit"
"Er wordt vaak gedacht dat ik niet geprobeerd heb om mijn tijdrijden te verbeteren, maar het tegendeel is waar. Ik heb samengewerkt met een Duitse sportwetenschapper die ook Jurgen Van den Broeck begeleidt, maar dat bracht geen beterschap", vertelt Vanendert in Het Nieuwsblad.
"In een aerodynamische fietspositie zijn mijn wattages (kracht die een renner op de pedalen zet, red) heel slecht in vergelijking met bergop rijden. Op den duur is dat frustrerend, maar ik blijf het proberen."
"Als ik mijn tijdrijden zou kunnen verbeteren, moet de top 10 in de Tour erin zitten. Ook in de korte rittenwedstrijden zou een goed eindklassement dan mogelijk worden. Hopelijk lukt het nu wel."
En als het nu wel lukt voor Vanendert, is dat te danken aan Energy Lab. Daar hebben ze de mosterd gehaald bij tijdritspecialisten als Cancellara, Froome en Wiggins. "We hebben hen bestudeerd en vonden een gemene deler", zegt biomechanicus Kristof De Smet.
"Bij alle drie ontdekten we een optimale hoek van de romp en de ellebogen. Op basis van die bevindingen passen we in het lab de posities van de renners aan. Daarna meten we op de piste de krachtbesparing en de snelheidswinst. Op het circuit van Zolder testen we de haalbaarheid van de nieuwe positie op langere afstand. Het is de bedoeling dat de renners zich in de loop van het jaar die nieuwe positie eigen maken door vaak op hun tijdritfiets te zitten."