meest recent
- 17:21Zet vertrek van "hét meesterbrein" kaalslag in bij Red Bull? "Dan lijkt Ferrari betere plek voor Verstappen"
- 17:16LIVE: Thibau Nys net vertrokken in Romandië, kan hij voor verrassing zorgen en geel behouden in natte tijdrit?
- 16:59Kijk om 18 uur naar eerste toestelfinales (m) op EK turnen met livestream of op VRT Canvas
- 15:36"Ge kunt ni blijven liggen he": Wout van Aert drijft training op en gaat een koffie drinken met Jan Bakelants
- 15:19Liverpool-coach Jürgen Klopp looft potentiële opvolger Arne Slot: "Ik hou van hoe zijn team voetbalt"
- 15:16EK judo - Duyck, Willems en Carrao sneuvelen in tweede ronde: "Stiekem van medaille gedroomd"
- 15:13Deze maand aangeklaagd in corruptiezaak, toch wordt Pedro Rocha voorzitter Spaanse voetbalbond
- 14:49Hockey-directeur Adam Commens niet enthousiast over nieuw EK-format: "Verrast door het nieuwe systeem"
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
Eline Berings verklaart snelle tijden: "Pistes zijn enorm geëvolueerd"
Bijzonder snelle tijden kregen we deze nacht te zien op de loopnummers in Tokio. Een van de redenen daarvoor kon u al lezen: de spikes die de atleten dragen zijn vernieuwend. Maar daar stopt het niet, ook de piste in Tokio wordt als snel bestempeld. Eline Berings verklaarde de snelheid van de piste in Sporza Tokio op Radio 1.
Hordeloopster Eline Berings is er niet bij in Tokio, maar in Sporza Tokio op Radio 1 had ze wel een verklaring voor de snelle tijden tijdens de reeksen van de 100 m. "De allerbelangrijkste factor is nog altijd de snelle benen van de vrouwen", zegt Berings. "Het zijn allemaal topsprinters. Dan gaat het om echte kleine marges die gewonnen kunnen worden."
"Eén daarvan is die snelle piste. Die zijn echt enorm geëvolueerd. Vroeger liep bijvoorbeeld Jesse Owens nog op een sintelbaan, met hele kleine steentjes. Intussen hebben we mondobanen die echt gemaakt zijn uit een soort rubber met daaronder een heel harde ondergrond. Omdat ze zo hard zijn, zijn ze heel responsief."
"Het moment dat je je voet daarop zet, krijg je een enorme voorwaartse energie terug waardoor je vooruit gestuwd wordt als sprinter om zo snelheid te winnen. Zo krijg je de energie die je in de grond stopt er weer helemaal uit. Dat zorgt voor kleine verschillen, maar het is toch niet onbelangrijk."
"Hoe breder de bocht, hoe minder snelheid je verliest"
Niet alleen de ondergrond is belangrijk, ook de bochten zijn cruciaal. Dat bevestigt Berings. "In het Koning Boudewijnstadion heb je een heel snelle bocht. Oké, je loopt altijd 400 m. Maar hoe breder de bocht, hoe minder snelheid je verliest. In Helsinki heb je een heel scherpe bocht. Daar zag je die topsprinters bijna uit de bocht vliegen. Die konden dat niet houden."
"Als het een heel lange, brede bocht is, dan kom je op een veel hogere snelheid de bocht uit. Dan kan je echt toptijden lopen. Die nieuwe generatie pistes worden ook wel zo gelegd dat de bochten ideaal zijn voor de 200 en 400 m."