meest recent
- 10/05Oostende, Antwerp en Luik naar halve finales, belle in Limburg United-Mechelen
- 10/05CEO van Standard: "Snap de frustraties, maar zo straf je de club en niet diegene die de club pijn doet"
- 10/05Weer een domper voor Roda JC: Groningen grijpt in rechtstreeks duel 2e promotieticket
- 10/05BEKIJK - Novak Djokovic geveld door een drinkbus
- 10/05Ultra's krijgen hun zin: geen Standard - Westerlo door aanhoudende supportersprotesten
- 10/05Diamond League in Doha ziet Bednarek (200m) en Dos Santos (400m horden) vlammen
- 10/05Eindelijk schenkt Kylian Mbappé klare wijn: "Ik vertrek bij PSG, ik heb een nieuwe uitdaging nodig"
- 10/05WK-leider Thierry Neuville tuimelt in Portugees secondespel van 1e naar 6e plaats
- 10/05Rit 7: Herbekijk het Giro-magazine van 10 mei
- 10/05Atleten Special Olympics laten gezondheid testen
- 10/05Olivieri leidt Genk in laatste drie matchen
- 10/05Pogacar wint tijdrit en loopt uit in de stand
- 10/05Ganna vraagt Pogacar tevergeefs om te vertragen
- 10/05Bekijk de samenvatting van de 7e etappe in de Giro
- 10/05Lang wachten van de fans na bekerwinst Union wordt beloond
- 10/05Olympiakos naar finale tegen Fiorentina
Mercedes al in poleposition? Concurrentie verrast door nieuw stuur
Na amper drie testdagen voor het nieuwe F1-seizoen lijkt de concurrentie al op achtervolgen aangewezen. Een innovatief stuur van Mercedes heeft alles en iedereen verrast. "Leuk dat het zoveel ophef veroorzaakt", klinkt het bij de wereldkampioen.
Koffiedik kijken. Veel meer valt er niet te doen op de traditionele wintertests in Barcelona. Uit de rondetijden hoef je geen grote conclusies te trekken - kijk maar naar Ferrari vorig seizoen - want je weet niet welke instelling of aerodynamisch snufje de renstallen precies aan het testen zijn.
Maar een nieuw stuur op de Zilverpijlen van Mercedes heeft de sleur doorbroken. Op de onboardbeelden van Lewis Hamilton was te zien hoe de wereldkampioen zijn stuur naar zich toe trok als hij een recht stuk op draaide. Veel wenkbrauwen werden alvast gefronst in de pitstraat.
James Allison, de technische directeur van Mercedes, mocht het komen uitleggen. "We hebben een nieuw syteem. Het geeft het sturen een heel nieuwe dimensie", zei hij. "Het heet DAS (Dual Axis Steering), maar hoe het werkt, houden we voor onszelf."
Al snel werd ontdekt dat met het stuur de wielophanging kan worden beïnvloed. Door even aan het stuur te trekken verandert de stand van de voorwielen om beter een bocht te kunnen aansnijden. "Hopelijk halen we er wat voordeel uit", voegde Allison er nog aan toe. "Het is leuk dat het zoveel ophef veroorzaakt."
In 2020 mag het, vanaf 2021 niet meer
Volgende week staan er nog drie testdagen op het programma op het Circuit de Barcelona-Catalunya, op 15 maart gaan de rode lichten al uit in Australië. Moeten de andere renstallen nog vol aan de bak om ook zo'n systeem te ontwikkelen? Otmar Szatnauer, de baas van Racing Point, liet alvast uitschijnen dat hij de kosten en baten nog moet afwegen.
De technische bazen van de Internationale Automobielfederatie (FIA) hadden nog kunnen dwarsliggen over DAS, maar geven nu toch groen licht. "We praten hier al lang over met de FIA", bevestigt Allison. Vanaf 2021 worden er nieuwe regels toegepast en zal het innovatieve stuur weer verdwijnen.