8 jaar na de Formule 1-coureurs racen nu ook de rallyrijders met hybrideauto's

    Ford is een van de 3 deelnemers aan het WK rally. Onder de carrosserie zit nu hybridetechnologie.

    Donderdag gaat in Monte Carlo het nieuwe rallyseizoen van start met een nieuwigheid. Voor het eerst in de geschiedenis van het WK rally zullen de auto's ook deels aangedreven worden door een elektrisch systeem.

    Als u op zoek bent naar een nieuwe auto is de kans groot dat u met een hybridemodel de showroom verlaat: een auto met zowel een klassieke verbrandings- als een (kleine) elektromotor.


    In het WK Formule 1 racen ze al 8 jaar met hybridetechnologie. Sinds die omschakeling won Mercedes elke titel bij de constructeurs.

    Formule 1-auto's racen al sinds 2014 met een turbohybridemotor.

    Elektrische boost van 134 pk

    In de rallysport maakt de hybridemotor dit jaar zijn intrede. De 3 WK-teams (Ford, Hyundai en Toyota) hebben de omslag gemaakt en een gloednieuw pakket onder de motorkap gemonteerd.

     

    De klassieke motor van 1,6 liter - goed voor 380 pk - wordt gekoppeld aan een elektrisch systeem dat 134 pk extra kan bieden.

     

    De coureur kan de batterij ook opladen zoals in de Formule 1. Wanneer hij remt, gaat de (verloren) energie de accu in. Die komt vrij wanneer hij weer met zijn gaspedaal speelt.

     

    In totaal zal de Rally1-auto - zo heet de nieuwe generatie - over meer dan 500 pk kunnen beschikken. Dat is de helft van een Formule 1 -bolide, maar wel bijna 5 keer zo veel als een klassieke auto.

    Het hybridesysteem in kaart gebracht.

    Geruisloos van rit naar rit

    Volledig elektrisch zullen Thierry Neuville en zijn collega's niet rijden. Toch niet tijdens de chronoritten.

     

    Wanneer de WK-auto's over de openbare weg rijden richting een volgende etappe, doen ze dat wel met hun elektromotor. Op die manier verplaatsen ze zich stil en zonder uitstoot.

    De Rally1-auto van Hyundai.

    Neuville: "Ik houd van zulke uitdagingen"

    Thierry Neuville zit dit seizoen achter het stuur van een Hyundai i20 N Rally1, zijn allereerste hybrideauto.

     

    "Bij elke oefensessie voel ik me meer op mijn gemak", vertelt de Duitstalige Belg, "maar in het seizoensbegin zullen we nog veel moeten leren. Ik houd alleszins van uitdagingen en zo'n uitdaging komt er nu aan."

     

    "Er zijn een heleboel nieuwigheden, maar tegelijkertijd zijn er ook heel wat zaken die hetzelfde blijven", vindt Neuville. "De hybridetechnologie is nieuw en dat vraagt een aanpassing van ons als rijders. In vergelijking met de WRC's van vorig jaar zijn er sommige dingen beter, andere dingen dan minder goed geëvolueerd. Het wordt voor iedereen wel zoeken."

     

    "Het wordt een boeiende ontdekkingstocht waarbij er heel wat dingen zullen evolueren. Al de rest blijft hetzelfde. Het is een blijft een mechanische sport waarin van alles kan gebeuren."

     

    Samen met corijder Martijn Wydaeghe aast Neuville op niks minder dan de wereldtitel. Net als vorig seizoen gaan ze de strijd aan met de Toyota's.

     

    Of heeft Ford het best opgelet tijdens de lessen hybridetechnologie? 9-voudig wereldkampioen Sébastien Loeb maakt in Monte Carlo zijn rentree met een Ford Puma Rally 1.

    Vijfvoudig vicewereldkampioen Thierry Neuville.

    IN BEELD: De auto's voor het 50e WK rally

    Ford, Hyundai en Toyota zijn de 3 deelnemers aan het WK rally 2022.

    De Hyundai i20 N WRC Rally1.

    De Ford Puma Rally1.

    De Toyota GR Yaris WRC Rally1.