Nieuwe regel in Premier League toont ongerustheid over plannen Newcastle

    Fans van Newcastle vieren de komst van de nieuwe Saudische eigenaar.

    18 van de 20 Premier League-clubs hebben ingestemd met een voorstel om tijdelijk geen sponsordeals meer te mogen afsluiten met bedrijven die ook een link hebben met de eigenaar van dezelfde club. Niet toevallig stemden Newcastle en Manchester City tegen.

    Op een spoedvergadering met alle Premier League-clubs is een voorstel goedgekeurd om een verbod van een maand in te stellen op sponsordeals als de eigenaar van een club ook een band heeft met het bedrijf. Die maand is bedoeld om verder overleg te plegen tussen alle ploegen.

     

    Het verbod is duidelijk ingegeven door ongerustheid over de plannen van de nieuwe Saudische eigenaars van Newcastle. De eigenaar van Leeds - Andrea Radrizzani - zei vorige week al dat de financial fair play moet garanderen dat de 20 clubs in de Premier League "hetzelfde spel blijven spelen".

     

    Veel Engelse clubs vrezen dat de nieuwe eigenaars  van Newcastle lucratieve sponsorcontracten zullen opstellen met Saudische bedrijven om zo de werkingsmiddelen van de Magpies gevoelig te verhogen.

    City en Newcastle stemmen weinig verrassend tegen

    De regels van de Premier League over de financiële fairplay - die ervoor moeten zorgen dat clubs niet veel meer uitgeven aan bijvoorbeeld lonen en transfers dan dat ze binnenkrijgen - bepalen dat clubs over een periode van drie jaar maximaal 120 miljoen euro in het rood mogen gaan. 

     

    Met artificiële sponsordeals kunnen die regels omzeild worden. Vaak door een "bevriend" bedrijf veel meer te laten betalen voor een sponsorcontract dan dat de overeenkomst eigenlijk waard is.


    Niet echt verrassend: Newcastle en City stemden tegen het verbod en trekken de wettelijkheid van de stemming in vraag. 


    City is zelf in handen van de investeerders uit Abu Dhabi en wordt gesponsord door bedrijven die een sterke band hebben met City-eigenaar Sheikh Mansour.


    Zo is Etihad, de luchtvaartmaatschappij van Abu Dhabi, sponsor van het stadion, trainingcomplex en de uitrusting van Manchester City. City ontsnapte al eens aan een uitsluiting van twee seizoenen van Europees voetbal omwille van het creatief omspringen met de financial fair play.