meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
UCI heeft nieuw toestel om motortjes op te sporen: heel licht en 45.000 euro
De wereldwielerbond UCI stelde in de marge van het WK wielrennen in Vlaanderen een nieuw systeem voor om motortjes op te sporen in fietsen. Het toestel is revolutionair, maar kost veel: 45.000 euro. "We vrezen niet zozeer fraude, maar willen het vooral vermijden. Daarvoor zijn controles nodig", zegt UCI-voorzitter Lappartient.
Er is toch wel sprake van een kleine revolutie. Vanaf nu kan die controle met een draagbaar toestel dat werkt met röntgenstralen. Tot vandaag is voor de controle een aanhangwagen nodig, die verving het systeem van de bekende tablets uit de pionierstijd van die mechanische controles.
"Die aanhangwagen is heel groot en heel zwaar. Het is omslachtig om ermee rond te rijden", legt ex-renner Michael Rogers, tegenwoordig UCI-directeur Vernieuwing, uit. "We konden er ook niet mee buiten Europa reizen."
"Nu hebben we eindelijk een draagbaar toestel, dat heel licht is en over de hele wereld kan vervoerd worden. We behalen er heel goede resultaten mee."
UCI-voorzitter David Lappartient is niet zozeer bevreesd voor technische fraude: "Maar we willen vooral vermijden dat er technologische fraude is. Daarvoor is 1 ding fundamenteel: controles uitvoeren. Die kunnen we nu alvast zowel bij start als aankomst uitvoeren."
De UCI wil de controles opvoeren. Het nieuwe toestel kost wel 45.000 euro per stuk, de UCI heeft er 2 gekocht. De wielerbond ijvert ervoor dat ook de nationale bonden investeren in een toestel.
"Nu controleren we enkel bij de grote ronden, de grote klassiekers en de wereldkampioenschappen. Maar er zijn natuurlijk heel wat meer koersen in verschillende categorieën. We willen meer aanwezig zijn, want controles zijn nodig omdat de technologie altijd maar kleiner en fijner wordt."