De pers van antwoord gediend: "Koken kost geld, Van der Hoorn schrijft verhaal waar wielrennen van leeft"

    Ploegleider Hilaire Van der Schueren en Loïc Vliegen in Gent-Wevelgem dit jaar.

    Intermarché-Wanty-Gobert veegde met Taco van der Hoorn gisteren de 0 van het palmares dit jaar met de spraakmakende ritzege in de Giro. Eindelijk loonde de manier van rijden van het nieuwe Belgische WorldTour-team. Ook ploegleider Hilaire Van der Schueren haalde zijn gram. In De Tribune gaf Christophe Vandegoor toe dat hij ook wel eens meewarig deed over de zoveelste aanval van de ploeg.

    Het is ondertussen een wielercliché: Van der Schuerens ploeg stuurt almaar renners in de aanval. "Ik weet dat er in de Belgische pers hoofdredacteurs zijn die het belachelijk vinden dat we altijd in de aanval gaan. Maar je moet weten wat je kunt en vooral wat je niet kunt", was de reactie van Van der Schueren gisteren na Van der Hoorns zege.

     

    "We kunnen geen massasprinten winnen. Dus hebben we ervoor gekozen om ons zoveel mogelijk in de kijker te fietsen en te hopen dat een ontsnapping tot het einde gaat."

     

    Wielerjournalist Christophe Vandegoor en Elke Weylandt beamen de opmerking van Van der Schueren in de Sporza-podcast. Weylandt: "We kunnen er wel mee lachen dat Wanty voortdurend in de aanval gaat, maar visibiliteit zorgt voor geld. Ik begrijp dat ze het in grote rondes op die manier aanpakken. En het rendeert."

     

    Vandegoor countert: "Het is wel nog maar de eerste keer dat het gebeurt. Ik steek de hand in eigen boezem en heb ook al een keer meewarig gedaan, want gelachen is niet het juiste woord, wanneer Guillaume Van Keirsbulck of Frederik Backaert in de Tour voorop rijden. Dan weten we dat dat publiciteit zoeken is. Het peloton zou terugkeren. En ze wonnen ook nooit."

     

    Weylandt: "Het idee is dat die vroege vlucht misschien ooit wel eens aankomt, maar niemand had verwacht dat dat in de 3e rit van een grote ronde zou gebeuren. Dat is het mooiste aan wielrennen, dat blijft onvoorspelbaar." (lees voort onder foto)

    Visibiliteit zorgt voor geld.

    Elke Weylandt

    "Koken kost geld, Van der Hoorn zorgt voor mooi verhaal waar wielrennen van leeft"

    Van der Hoorn bezorgde Intermarché-Wanty-Gobert de allereerste zege als WorldTour-team. Vandegoor was in de winter naar de Spaanse stage getrokken van het team. "Iedereen, de performance manager, ploegleider Piva en Van der Schueren, zei hetzelfde: "Dit wordt een overgangsjaar.""

     

    "Want ze haalden Rein Taaramäe en Taco van der Hoorn binnen, die laatste was eigenlijk niet goed genoeg voor Jumbo-Visma. Koken kost geld. De renners die daar rijden, zijn niet de mannen van het grote geld en dus ook niet de wereldtoppers."

     

    "Daarom is deze overwinning voor deze jongen het dubbel en dik waard. Dat zijn de mooie verhalen waarvan het wielrennen leeft."

    Taco van der Hoorn schreeuwt het uit in de 3e Giro-rit.

    "Niet winnen zorgt voor enorme spanningsopbouw"

    Hoe zwaar weegt het bij een ploeg om niet te winnen? "Dat weegt bijzonder zwaar op de renners", weet Weylandt. "Als je het niet kunt afmaken, brengt dat alleen maar meer stress met zich mee."

     

    "Dan voel je de spanning opbouwen: niet alleen bij de rennersgroep, maar ook bij het management, de coaches, de soigneurs en de mechaniekers. Ik denk dat de ontlading dan ook gigantisch groot zal geweest zijn."

     

    Vandegoor vond het wel al een overwinning van het management dat het met Intermarché een relatief grote sponsor in het tussenseizoen konden strikken om zo de ambities voor de toekomst kracht te hebben bijgezet.

     

    "En straks kijk ik ook uit naar hoe een vrijbuiter à la Jan Bakelants, weg van het juk van AG2R, zijn kans wil gaan in de Tour."

    Als je het niet kunt afmaken, voel je de spanning opbouwen: niet alleen bij de rennersgroep, maar ook bij het management, de coaches, de soigneurs en de mechaniekers.

    Elke Weylandt

    Download de podcast van De Tribune