meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
Boonen vindt nieuwe regels belachelijk: "Op bovenbuis heb je net meer controle"
Handen losjes op het stuur? Afdalen op de bovenbuis? De UCI dreigt onverbiddelijk met een diskwalificatie voor renners die zondigen tegen de nieuwe regels. Tot grote onvrede van Tom Boonen: "Zoek maar eens beelden van renners die gevallen zijn door die houdingen."
Dat de Internationale Wielerunie (UCI) een streep trekt door enkele populaire houdingen op de fiets, stoot Tom Boonen tegen de borst. "Belachelijk, het gaat nergens om", klaagt hij in Vive le Vélo - Leve de Ronde.
"De UCI mag zich zeker bemoeien met hoe een fiets er moet uitzien, maar daarna mag een renner ermee rijden zoals hij wil. Als je sneller bent door er achterstevoren op te zitten, dan moet je dat doen. Het gaat over het hoogste niveau, niet over wielertoeristen."
Boonen begrijpt vooral niet dat dalen op de bovenbuis verboden wordt. "Hoe lager je zit, hoe meer controle je net hebt", zegt hij. "Als je op de bovenbuis zit in een afdaling, voelt de fiets vaster aan."
"Ik ben dat zelf beginnen te doen toen het mode werd in het peloton. Mijn fiets lag tien keer vaster op de baan en ik voelde me er superveilig op. De snelheid lag 10 tot 15 km/u hoger, maar toch had ik meer controle dan op het zadel."
"Een kleine uitdaging: zoek maar eens beelden van renners die gevallen zijn door die houdingen. Ik heb nooit iemand zien vallen die afdaalde op zijn bovenbuis of met zijn handen los op het stuur lag.
"Ik ben wel zelf eens gevallen, omdat ik in een putje reed en mijn handen van mijn handvaten schoot, zogezegd de veiligste manier."