meest recent
- 06:20Wielerclub Wattage verkiest Morgado als voorjaarsrevelatie, maar looft ook Pithie: "Er zit moteurke in"
- 00:01Viervoudig wereldkampioen John Higgins vervolledigt 1/8e finales op WK snooker
- 00:00Union-coach Blessin geeft bevlogen speech na eerste zege en ziet spelers weer lachen: "Soms was het te veel"
- 25/04Club en Anderlecht als hofleveranciers: dit waren alle doelpunten van deze speeldag in de JPL
- 25/04BEKIJK: 0-8! Prachtgoal Bakayoko helpt PSV aan monsterzege, maar (nog) geen titel
- 25/04Union herleeft helemaal na levensbelangrijke (en ruime) eerste zege in de play-offs tegen Antwerp
- 25/04Plottwist in de titelstrijd! Maaseik pakt cruciale overwinning na thriller en tiebreak in Roeselare
- 25/04BEKIJK - Hij kon het zelf amper geloven: Kevin De Bruyne zet City met heerlijke zweefkopbal op weg naar zege
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
"Met Dygert willen we de Nederlandse dominantie in de klassiekers doorbreken"
In deel 6 van onze reeks over het vrouwenwielrennen behandelen we de ambities van Canyon-SRAM met tijdritfenomeen Chloe Dygert. "Ze is van niemand bang", zegt ploegmanager Ronny Lauke.
Ploegmanager Canyon-SRAM: "Dygert kan meer dan tijdrijden"
We kennen Chloe Dygert (24) vooral van haar impressionante wereldtitel in het tijdrijden 2 jaar geleden. De Amerikaanse zette nummer 2 Van der Breggen toen op een anderhalve minuut.
Na jaren in Amerikaanse loondienst waagt Dygert haar kans nu in Europa, waar ze de komende 4 jaar aan de slag gaat bij het Duitse topteam Canyon-SRAM.
"We weten allemaal dat Chloe enorme hardrijderscapaciteiten heeft.
Ze telt al een tiental wereldtitels in het tijdrijden en op de piste", vertelt ploegmanager Ronny Lauke.
"Met haar fysieke kracht kan ze meer dan enkel tijdrijden. Ons grote doel is om Dygert helpen uit te groeien tot een van de beste rensters voor de klassiekers."
Na haar zware val op het WK tijdrijden willen we Dygert zeker niet te snel opnieuw laten koersen. De gezondheid is prioritair.
Maar die klassiekers zijn dit jaar nog niet de hoofdzaak. "Dygert is nog altijd aan het revalideren van haar zware val op het WK tijdrijden in Imola."
"Haar eerste grote doel dit jaar zijn de Olympische Spelen, waar ze zowel in de tijdrit als op de piste in actie zal komen."
"We willen Dygert zeker niet te snel opnieuw laten koersen. We willen koste wat kost vermijden dat ze nieuwe lichamelijke problemen krijgt. De gezondheid van de rensters is altijd prioritair."
VIDEO: Dygert kwam vorig jaar zwaar ten val op het WK tijdrijden
"Dygert kan ook Luik-Bastenaken-Luik of de Amstel Gold Race winnen"
Canyon-SRAM heeft nog een extra motivatie om Dygert naar de top te loodsen in de klassiekers.
"Ik erger me er wat aan dat er altijd een Nederlandse op het hoogste schavotje staat. Dat is natuurlijk de verdienste van de Nederlandse bond, maar het wordt tijd dat iemand die dominantie doorbreekt", zegt ploegmanager Lauke.
"In de eerste plaats willen we de Nederlandse vrouwen het vuur aan de schenen leggen om daarna hopelijk om wedstrijden beginnen te winnen met Dygert. Ze is van niemand bang."
Volgens haar teammanager kan Dygert ook de klimklassiekers aan. "Ze heeft zeker de capaciteiten om mee te strijden in Luik-Bastenaken-Luik of de Amstel Gold Race. De Waalse Pijl is iets speciaals met die finish op de Muur van Hoei."
"Groot verschil tussen koersen in de VS en in Europa"
Het grote probleem bij Dygert is dat ze nog maar nauwelijks gekoerst heeft in Europa, laat staan in Vlaanderen.
"In de Amerikaanse koersen zijn de deelnemers fysiek heel sterk. De wedstrijden worden er gereden op drievaksbanen, waardoor het gemakkelijk is om op te schuiven", weet Lauke.
"In België zijn de wegen maar breed genoeg voor 1 auto. Positioneren en efficiënt rijden zijn van cruciaal belang. Dat zijn dingen waar Dygert nog in moet groeien en daar willen we haar bij helpen."
"Tegenover toprensters zoals Van Vleuten en Van der Breggen heeft Dygert een gebrek aan parcourskennis. Het is interessant om te zien waar ze met wat meer ervaring zal uitkomen tegen zulke rensters."
Dygert zal zich tijdens het seizoen ook komen vestigen in Europa. "Maar er is nog niet beslist waar. Het is belangrijk dat het een plek is waar ze zich thuis voelt."