meest recent
- 07/05BEKIJK - Pech achtervolgt PSG ook in het Parc des Princes met 4 ballen tegen de paal en lat: "Zo unfair"
- 07/05Borussia Dortmund is de eerste finalist in de Champions League, PSG vervloekt het kader en is weer een illusie armer
- 07/05Noa Lang schrijft teleurstellend seizoen van zich af: "3 verkeerde diagnoses bij hamstringprobleem"
- 07/05Greet Minnen verliest haar eerste ontmoeting op het Romeinse gravel
- 07/05Karel Geraerts haalt opgelucht adem: Schalke verzekert zich van behoud na vlotte zege tegen hekkensluiter
- 07/05Kijk woensdag (18.45 uur) naar Club Brugge-Fiorentina: "Moeten onze identiteit bewaren"
- 07/05Iljo Keisse kreeg kippenvel van zegegebaar Merlier voor Weylandt: "Toont wat voor iemand hij is"
- 07/05Zizou Bergs bereikt hoofdtabel in Rome en kijkt Rafael Nadal in de ogen
- 07/05Club Brugge treft laatste voorbereidingen voor "heel bijzondere wedstrijd" tegen Fiorentina
- 07/05Anderlecht-kapitein Jan Vertonghen mist al zeker twee van de drie overblijvende wedstrijden in Champions' Play-offs
- 07/05Jonas Vingegaard zit een maand na zware valpartij in het Baskenland weer op zijn fiets
- 07/05Bekijk de samenvatting van de 4e etappe in de Giro
- 07/05Jonathan Milan pakt fel gegeerde ritoverwinning met machtssprint na geanimeerd slot
- 06/05Bergen wint Belgisch duel tegen Leuven: 85-70
- 06/05Mechelen zet Leeuwarden opzij met 92-77
- 06/05Brussels boekt nipte 93-90-zege tegen Feyenoord
Wedstrijdjury verwerpt klacht Red Bull tegen DAS-stuursysteem Mercedes
Het protest dat F1-renstal Red Bull gisteravond liet optekenen bij de internationale autosportfederatie FIA tegen het veelbesproken nieuwe stuursysteem bij concurrent Mercedes is afgewezen. Dat raakte vannacht bekend. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas mogen er dus mee rijden in de Grote Prijs van Oostenrijk van zondag.
Het Dual Axis Steering-systeem (DAS) is niet in strijd met de reglementen en mag dus gebruikt worden, is het oordeel van de koerscommissarissen van de Grote Prijs van Oostenrijk, waarmee zondag het WK 2020 eindelijk begint.
DAS laat de piloot toe om met zijn stuur de stand van de voorwielen te veranderen. De FIA keurde het systeem goed voor 2020, maar verbiedt het vanaf 2021.
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gebruikten DAS voor het eerst tijdens de testritten in Barcelona in februari en gisteren ook tijdens de vrije oefenritten, waarin ze allebei vooraan eindigden. Hamilton op 1, Bottas op 2.
Red Bull wou DAS evenwel laten verbieden. Met een exemplaar van het technische reglement onder de arm trokken ze na de vrijdagsessies in Oostenrijk naar de organisatoren om een klacht in te dienen.
Volgens artikel 10.2.3 "mogen er geen aanpassingen gebeuren aan de ophanging als de wagen in beweging is", meent Red Bull. De racestewards oordeelden kort na middernacht evenwel dat DAS "een regulier deel uitmaakt van het stuursysteem en dus conform de regels over ophangingen of aerodynamische invloed is".
Red Bull kan in beroep gaan tegen de beslissing. Red Bull-teambaas Christian Horner overweegt ook om een gelijkaardig systeem te installeren.