meest recent
- 08:55Doncic en Dallas hangen bordjes gelijk tegen revelatie OKC, ook Cleveland en Boston gaan nek-aan-nek
- 07:51Zizou Bergs zag kinderdroom in vervulling gaan tegen Rafael Nadal: "Het was surreëel"
- 07:05Eerste lange tijdrit op het programma in de Giro, bouwt Pogacar zijn voorsprong verder uit?
- 06:43Humphries wint in Leeds, Van Gerwen verzekert zich van play-offs in Premier League darts
- 06:30Cian Uijtdebroeks kijkt reikhalzend uit naar tijdrit, die waardemeter wordt: "Het begint echt beter te voelen"
- 06:10Vandenbempt zag Union nieuwe stap zetten, maar is vooral bezorgd over terugval Antwerp: "Van ver opnieuw beginnen"
- 09/05Kim Huybrechts houdt gebroken schouder over aan vechtpartij na bekerfinale
- 09/05BEKIJK - Kippenvelmoment in Leverkusen: dak gaat eraf bij gelijkmaker in minuut 97 die ongeslagen reeks redt
- 09/052 spelers van Union komen fans nog even verrassen met de beker: "Hoop dat de rest in hun bedje ligt"
- 09/05Rit 6: Herbekijk het Giro-magazine van 9 mei
- 09/05HERBELEEF: De return van Club Brugge tegen Fiorentina in 5 minuten
- 09/05Union verovert de Beker van België na nipte 1-0-zege tegen Antwerp
- 09/05Caro Houbreghts vangt de dolblije Union-fans op: "Hell yeah Union!"
- 09/05Movistar-renner Sanchez klopt Alaphilippe in gravelrit in de Giro
- 09/05Bekijk de samenvatting van de 6e etappe in de Giro
- 09/05Bekijk de ruime samenvatting van de bekerfinale Union - Antwerp (1-0)
De (praktische) vragen van Philippe Gilbert: "Moeten we dan in quarantaine?"
Het eerste voorzichtige ontwerp van de nieuwe wielerkalender had het peloton wat duidelijkheid en antwoorden moeten geven, maar er blijven nog heel veel vraagtekens achter. Dat bevestigde Philippe Gilbert in Extra Time Koers.
Wat als er weer gekoerst mag worden? Kunnen klimgeiten zoals Egan Bernal - die in hun thuisland Colombia de coronacrisis meemaken - zomaar de oversteek naar Europa maken? "Dat is ook voor mij een vraag", vertelde Philippe Gilbert in Extra Time Koers.
"Wat zullen de regeringen zeggen? Een land als Frankrijk zal misschien zeggen dat inwoners uit de buurlanden met de wagen moeten komen, maar dat renners uit een ander continent misschien twee weken in quarantaine moeten gaan."
"Van zulke beslissingen moeten ook wij tijdig op de hoogte zijn. Moeten Amerikanen, Colombianen en Australiërs tijdig komen om in orde te zijn met de gezondheidsvoorschriften?"
"Dat wordt ook voor mij een vraag. Kan ik van land naar land om te koersen of moet ik een keuze maken? Moet ik bijvoorbeeld twee weken koersen in België, dan even naar huis en dan weer twee weken koersen in Italië?"
Kan ik van land naar land om te koersen of moet ik een keuze maken?
"Virus kan terugkomen: zo veel mogelijk koersen vanaf 1 augustus"
Eén ding weet Philippe Gilbert zeker: als er gekoerst mag worden, dan mag het circus op volle toeren draaien.
"Als het vanaf 1 augustus kan, dan moeten we zo veel mogelijk koersen. De kans bestaat dat het virus terugkomt en dan valt alles weer stil."
"Moeten we een jaar wachten en niets doen? Of koersen we zo veel mogelijk als het licht weer op groen staat en zien we wel wanneer het eventueel weer op rood springt?"
"Biologische klok werkt op gewicht"
Voorjaarskoersen in het najaar: bestaat er zoiets als een biologische klok bij de renners en hoe reageert het lichaam daar dan op?
Philippe Gilbert: "Ja, dat bestaat. En het werkt op je gewicht."
"Ik heb al meermaals geprobeerd om scherper te zijn in maart voor een betere Parijs-Nice, Tirreno of Milaan-Sanremo."
"Het was iets beter, maar nog niet top. Bij mij komt dat altijd met de warmte. Ik denk dat ik die warmte nodig heb."
"Je moet lokaal blijven koersen"
Koers, koers en nog eens koers: als het vanaf 1 augustus kan en mag, dan wil het peloton helemaal à bloc gaan. Maar is dat logistiek wel allemaal haalbaar?
Lotto-Soudal-kopman Philippe Gilbert: "Ik sprak met Thor Hushovd en hij gaf toe dat de Arctic Race of Norway moeilijk georganiseerd kan worden."
"Die koers duurt een dag of 5, maar tel er 2 keer 3 reisdagen bij. Dan ben je als team bijna 2 weken weg en dat kunnen we ons niet veroorloven."
"Je moet lokaal blijven koersen, vooral in België, Italië, Frankrijk, ... Logistiek moet het logisch zijn."