Ga naar de inhoud

Esports of E-sporten: "Het doel blijft sporten, maar technologie kan dat nog leuker maken"

 wo 8 april 2020 12:18
Zwift is ontzettend populair bij wielertoeristen."

De virtuele Ronde van Vlaanderen bereikte afgelopen weekend meer dan 600.000 kijkers. En opvallend, ook veel jongeren keken mee. Is gamificatie de manier om mensen tijdens deze crisis en in de toekomst thuis aan het sporten te krijgen? "Het beleefaspect is heel belangrijk. Met technologie kan je een saus gieten over sport om het nog interessanter te maken", klinkt het bij Sport Vlaanderen.

Sporza-journalist Tom Boudeweel keek met verwondering naar de virtuele Ronde, zo vertelde hij in De Tribune. "Dit zal ook niet elke week gebeuren, maar het heeft me wel verbaasd tot wat Sporza, BKool en Flanders Classics in staat zijn op zo'n korte tijd. Ik vond het super. Ik zie er wel toekomst in."

 

"Stel, over 5 jaar is het hier in de zomer te warm om te gaan lopen. Maar je kan dat wel thuis met een loopband en airco in een virtuele omgeving doen. Daar is een markt voor."

 

"Ik ben in oktober naar het Sportinnovatiecongres geweest van Sport Vlaanderen en daar zijn ze enorm bezig met sport in de toekomst. Het ging daar onder andere ook over virtual reality en fietsen met bijvoorbeeld Zwift. Ze waren blij met de aandacht die Sporza nu had voor het virtuele racen."

 

"Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen esports en e-sporten. Esports dat zijn onze zonen en dochters die gamen en fortnite spelen zonder zelf te bewegen. E-sporten is zelf sporten maar met de hulp van apps en gadgets."

"De marathon van New York lopen in je huiskamer, dat kan perfect"

Hallo Sport Vlaanderen? Is e-sporten de toekomst? "Ook de sportsector wordt geconfronteerd met een zeer snel veranderende omgeving en moet een manier vinden om hierop te kunnen inspelen", vertelt administrateur-generaal van Sport Vlaanderen Philippe Paquay. "Ons doel is om de sportparticipatie in Vlaanderen te doen toenemen, ook op lange termijn."

 

"We werken sinds 2017 samen met TomorrowLab en Living Tomorrow om antwoorden te vinden op vragen zoals: Hoe zal de sport er in de toekomst uitzien? Waar en wanneer zullen we in de toekomst sporten? En met wie? Welke sporten zullen populair zijn? Welke infrastructuur hebben we daarvoor nog nodig? Welke sportclubs zijn het meest "future proof"? Welke plaats zal technologie innemen in de sport?"

 

"In 2018 openden we de eerste VR-sportscube in Vlaanderen, in samenwerking met R.A.V.E.N en Howest. We laten bezoekers er zelf ervaren hoe VR, interactieve sport en beweeggames en technologie met gamification  motiverend en drempelverlagend kunnen werken."

 

"We zijn ervan overtuigd dat het beleefaspect voor mensen heel belangrijk is. Wanneer je dat als een soort saus over sporten en bewegen kan gieten, kan je heel wat mensen aanspreken die je vroeger niet bereikte. Het spreekt jongeren aan en zou kunnen aanzetten om meer te sporten. En dankzij VR kan iedereen sporten in een leuke omgeving. Je kan de Ronde Van Vlaanderen fietsen op rollen of de marathon van New York perfect lopen in een fitnesslokaal of in je woonkamer."

 

Weg met traditonele sporten? "Neen. Traditioneel sporten en bewegen blijven superbelangrijk voor je gezondheid en dat kan je niet vervangen door technologie. Het intrinsieke van sport gaat dus niet veranderen, maar nieuwe
technologieën maken sporten nog leuker. Je kan met wearables veel meer data verzamelen, je prestaties en vooruitgang perfect bijhouden en je gaan meten met anderen. We blijven sporten en we hopen dat dat niet alleen nog via apps en smartphones gebeurt. Ook het sociale aspect van sport is en blijft belangrijk."

E-sporten in tijden van corona: "Vroeger dan verwacht is er nu al een impact"

Nu mensen over de hele wereld massaal in hun kot moeten blijven door de coronacrisis, komt e-sporten nog wat meer op de voorgrond. "We zien vandaag, vroeger dan verwacht, reeds de impact van innovatieve technologie, creativiteit en ondernemerschap in de sport. En dat is positief."

 

"Wij geloven dat in 2040 technologie ervoor zal zorgen dat er nog meer mensen gaan sporten en het sedentaire gedrag tot een minimum beperkt zal worden. En dat zie je ook nu al."

Aan de slag: In uw kot fit blijven met technologie

  • Zwift: Een van de bekendste spelers op de markt om virtueel te racen. Wie thuis een fiets en (smart)rollen heeft, kan aan de slag. Zwift heeft meer dan 1 miljoen gebruikers. Er zijn ook alternatieven op de markt zoals het Spaanse BKool (waarop ook de virtuele Ronde werd gereden), RGT, The Sufferfest, ... Bij heel wat apps kan je eerst gratis proberen.
  • Strava: Wie al op Strava zat, heeft het misschien wel gemerkt. Plots melden al je vrienden zich ook aan. De app houdt je activiteiten bij en om gemotiveerd te blijven krijg je medailles en badges en je kan opscheppen bij je volgers/vrienden. Ook hier zijn er veel alternatieven voor de bekende speler: Runkeeper, Runtastic, Nike Training Club, ...
  • Pokemon Go: Het was de hype van enkele jaren geleden, maar ook nu zijn er nog veel mensen actief op het spel. Het zet mensen in beweging want je moet wandelen om pokemons tegen te komen en om eieren uit te broeden. Op pad.
  • Beats Saber (zie video): Ontzettend populair, maar je hebt er wel een VR-bril voor nodig.
  • Andere: TikTok, Wii, tutorials op YouTube, ...