meest recent
- 15:36"Ge kunt ni blijven liggen he": Wout van Aert drijft training op en gaat een koffie drinken met Jan Bakelants
- 15:19Liverpool-coach Jürgen Klopp looft potentiële opvolger Arne Slot: "Ik hou van hoe zijn team voetbalt"
- 15:18LIVE: Brandon McNulty zet eerste richttijd neer, houdt Thibau Nys zijn gele trui vast in Romandië?
- 15:16EK judo - Duyck, Willems en Carrao sneuvelen in tweede ronde: "Stiekem van medaille gedroomd"
- 15:13Deze maand aangeklaagd in corruptiezaak, toch wordt Pedro Rocha voorzitter Spaanse voetbalbond
- 14:49Hockey-directeur Adam Commens niet enthousiast over nieuw EK-format: "Verrast door het nieuwe systeem"
- 14:35QUIZ: Ken jij de Belg in de gele leiderstrui?
- 14:00Nog 2 zeilboten voor Parijs 2024: Lefèbvre/Heuninck (49er) en Claeyssens/Verstraelen (Nacra 17) verdienen ticket
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
KBVB wil meer meisjes doen voetballen met behulp van Disney
Om de doelstelling te halen om tegen 2024 het aantal voetballende meisjes te verdubbelen tot 80.000, slaat de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) de handen in elkaar met Disney.
België telt momenteel 40.000 voetbalsters en dat zijn voornamelijk volwassen vrouwen. Om dat aantal te verdubbelen en om meer jonge meisjes aan het voetballen te krijgen nemen 30 Belgische clubs vanaf maart deel aan het pilootproject Playmakers, een samenwerking tussen UEFA en Disney om de jongste meisjes (5 tot 8 jaar) op een ludieke manier in contact te brengen met voetbal.
"Dit project sluit volledig aan bij ons strategisch plan. "Groeien aan de basis" is een van onze speerpunten en met dit project hopen we om veel nieuwe meisjes kennis te laten maken met onze mooie sport", zegt Katrien Jans, manager van het vrouwenvoetbal bij de KBVB.
Het coachingprogramma is gebaseerd op het naspelen van scènes uit Disneyfilms. "Onderzoek toont aan dat de interesse in een sport toeneemt als de coaching gebaseerd is op verhalen", zegt Jans.
Red Flames en Anderlecht-speelsters Tine De Caigny en Charlotte Tison zijn de Belgische ambassadrices van het nieuwe coachingprogramma.
"Als wij destijds in onze kindertijd ook door zo'n project ondersteund waren geweest, hadden we al veel vroeger met en tegen meisjesploegen kunnen spelen en stonden we allicht ook in onze ontwikkeling al een pak verder", zegt De Caigny.
Ook Tison is van fan het project. "Ik keek net als elk kind naar Disney. Dit prachtige project zal veel jonge meisjes aanmoedigen om te voetballen. Ik ben blij dat de grootste speler in zijn sector onze sport op zo'n originele manier ondersteunt."