meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
Ook voor De Cauwer mocht WK doorgaan : "Valpartijen zijn de fout van de renners zelf"
José De Cauwer is het eens met de beslissing van de UCI-officials om het WK tijdrijden voor beloften niet af te gelasten: "Het was niet extreem genoeg, renners moeten zich aanpassen."
Het WK tijdrijden bij de beloften was er eentje in apocalyptische omstandigheden. Heel wat renners flirtten met een valpartij, sommigen vielen pardoes in het water. José De Cauwer zag op geen enkel moment een reden om de boel stil te leggen.
"Het begon allemaal vrij normaal. De weersomstandigheden waren nat, met links en rechts water op de weg. Je weet als renner dat je daar niet door mag rijden. Een
paar centimeter, tot daar aan toe, maar niet door echt diepe plassen."
Het was nat, met links en rechts water op de weg. Je weet als renner dat je daar niet door mag rijden.
"Het diepe water remt in de eerste plaats af. Als je dan, zoals de Deen, door 15 centimeter probeert te rijden, dan vraag je om problemen. Zeker met de hoge velgen van de tijdritwielen. Het minste dat het voorwiel zijwaarts komt, vlieg je helemaal weg. Dat is ook gebleken."
"Op een bepaald moment was de weg amper anderhalve meter breed. Op dat moment kon je overwegen om af te gelasten. Maar uiteindelijk is het goed afgelopen, buiten de renners die zichzelf in de problemen gebracht hebben. De omstandigheden zelf waren niet extreem genoeg."
"De topfavoriet heeft gewonnen. Hij was ook door de ploegleiding getipt over de grote waterpartijen. Ze hebben hem er goed doorheen geloodst."
"Bij die omstandigheden moet je andere lijnen rijden"
Ligt de fout bij de renners zelf? "Absoluut. Bij die omstandigheden moet je gewoon andere lijnen rijden. Het is niet voor iedereen hetzelfde, dat klopt. Maar dat is
het in een tijdrit bijna nooit. Ofwel is er meer wind voor de vroege of late starters, ofwel
ligt het parcours er anders bij. Daar moeten renners rekening mee houden."
"Voor zondag kan het weer ook een probleem zijn. Ook daar zullen de renners voorzichtigheid moeten inbouwen. Maar als je slechte weersomstandigheden moet aanwenden om de koers af te gelasten, dan had je geen WK in Engeland moeten organiseren."