• home
  • video
  • pas verschenen

    Enkel nog Plugstreets bij profs: "Wildgroei van offroadsecties inperken"

    De plugstreets in Gent-Wevelgem.

    De organisatie van Gent-Wevelgem moet voor de wedstrijd bij de beloften de passages over de onverharde Plugstreets schrappen. Voor de vrouwenkoers wordt het aantal ingeperkt. Waarom? "Er is een commissie ter plaatse geweest en die heeft geoordeeld dat het niet veilig genoeg is", vertelt Jos Smets, directeur van de Belgische wielerbond.

    In 2017 voegde de organisatie van Gent-Wevelgem enkele onverharde stroken toe aan het parcours, de zogenaamde Plugstreets. Ook zondag zullen de profs over de Plugstreets denderen, maar de beloften mogen er niet over van de Belgische wielerbond. En voor de vrouwenkoers wordt de langste passage geschrapt.

     

    "Toen 2 jaar geleden ook in België de rage van de offroadwedstrijden begonnen is, kwamen er bij ons wekelijks aanvragen binnen van organisatoren die zo'n stroken wilden", vertelt Jos Smets. "We hebben daarom een beperking in het leven geroepen. Elke offroadsectie moest aangevraagd worden bij de nationale wegcommissie. Die gaat dan ter plaatse de stroken beoordelen."

     

    "Bij de profs is Gent-Wevelgem een WorldTour-koers dus doet de UCI het toezicht. Maar de andere wedstrijden vallen onder onze verantwoordelijkheid. Er is een deel van de wegcommissie ter plaatse gegaan en die hebben geoordeeld dat het voor de jeugd echt niet kan. Voor de vrouwen komt er een inkorting, ook omdat het dan meer in verhouding is met de lengte van de rest van het parcours."

     

    De voorbije edities van Gent-Wevelgem waren er nochtans nauwelijks valpartijen op de Plugstreets. "Het kan altijd aanleiding geven tot valpartijen. Waar trekken we de lijn tussen wat veilig is en wat niet? Wat kunnen we tolereren? We willen ook geen wildgroei van die offroadpassages. Daarom is er toezicht. Dat zullen we zo houden."