meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
Enkel nog Plugstreets bij profs: "Wildgroei van offroadsecties inperken"
De organisatie van Gent-Wevelgem moet voor de wedstrijd bij de beloften de passages over de onverharde Plugstreets schrappen. Voor de vrouwenkoers wordt het aantal ingeperkt. Waarom? "Er is een commissie ter plaatse geweest en die heeft geoordeeld dat het niet veilig genoeg is", vertelt Jos Smets, directeur van de Belgische wielerbond.
In 2017 voegde de organisatie van Gent-Wevelgem enkele onverharde stroken toe aan het parcours, de zogenaamde Plugstreets. Ook zondag zullen de profs over de Plugstreets denderen, maar de beloften mogen er niet over van de Belgische wielerbond. En voor de vrouwenkoers wordt de langste passage geschrapt.
"Toen 2 jaar geleden ook in België de rage van de offroadwedstrijden begonnen is, kwamen er bij ons wekelijks aanvragen binnen van organisatoren die zo'n stroken wilden", vertelt Jos Smets. "We hebben daarom een beperking in het leven geroepen. Elke offroadsectie moest aangevraagd worden bij de nationale wegcommissie. Die gaat dan ter plaatse de stroken beoordelen."
"Bij de profs is Gent-Wevelgem een WorldTour-koers dus doet de UCI het toezicht. Maar de andere wedstrijden vallen onder onze verantwoordelijkheid. Er is een deel van de wegcommissie ter plaatse gegaan en die hebben geoordeeld dat het voor de jeugd echt niet kan. Voor de vrouwen komt er een inkorting, ook omdat het dan meer in verhouding is met de lengte van de rest van het parcours."
De voorbije edities van Gent-Wevelgem waren er nochtans nauwelijks valpartijen op de Plugstreets. "Het kan altijd aanleiding geven tot valpartijen. Waar trekken we de lijn tussen wat veilig is en wat niet? Wat kunnen we tolereren? We willen ook geen wildgroei van die offroadpassages. Daarom is er toezicht. Dat zullen we zo houden."