• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Van Avermaet: "BMC onklopbaar in ploegentijdrit? Ja, ik ben de minste"

    Morgen gaat in Innsbruck het WK wielrennen van start. De ploegentijdrit opent er de debatten. Olympisch kampioen Greg Van Avermaet staat er met BMC voor het eerst en voor het laatst aan de start. "Het is een soort van afscheid."

    Vanochtend verkende Greg Van Avermaet samen met zijn ploegmaats nog een laatste keer het parcours van de ploegentijdrit in Innsbruck, dat 62,8 kilometers telt.

     

    "De verkenning was goed. Het was de eerste keer dat we het parcours deden met weinig of zelfs zonder verkeer. Ik denk dat wel we er klaar voor zijn. Of we dan vol gereden hebben? Neen, niet echt. Het mocht niet te snel zijn, anders heb je geen tijd om alles nog eens goed in je op te nemen." 

     

    Vooral de klim van 4,6 kilometer aan een gemiddeld stijgingspecentage van 5,7 procent lijkt te zullen beslissen over de wereldtitel. "Die heeft inderdaad een bepalende factor in het parcours. Het is daar zaak om iedereen bij elkaar te houden, want vanaf de top is het toch nog tien kilometer tot de finish."

    Greg Van Avermaet in actie tijdens de tijdrit van de BinckBankTour.

    Greg Van Avermaet in actie tijdens de tijdrit van de BinckBankTour.

    "Dit is een soort afscheid van BMC"

    De ploeg van BMC, met Dennis, Van Avermaet,  Küng en Van Garderen, lijkt haast onklopbaar. "Ja, ik ben de minste", lacht Van Avermaet. "Met kandidaat wereldkampioen Rohan Dennis en nog een aantal  andere specialisten hebben we een hele goede ploeg."


    "Maar laat ons hopen dat we goed kunnen samenwerken, want dat is toch altijd het
    belangrijkste in een ploegentijdrit, en niet die namen die op papier staan. We willen natuurlijk als snelste over die streep komen, maar ik denk dat we met Quick-Step, Sunweb, Team Sky en Mitchelton-SCOTT toch geduchte concurrenten hebben."

     

    Van Avermaet blonk de laatste jaren uit in afwezigheid op het WK ploegentijdrijden. "Dat komt omdat ik altijd heel erg op de wegrit gefocust was. Waarom ik nu wel meedoe? Omdat het de laatste keer is. De laatste keer BMC en de laatste keer WK ploegentijdrit in deze vorm. Het is een soort afscheid."

     

    "Wel spijtig dat die ploegentijdrit verdwijnt, want wij hebben ons daar toch altijd
    op toegelegd, we hebben daar elke dag op de tijdritfiets voor getraind en veel koersen gewonnen."

    Video player inladen ...

    Steels: "Winst zal afhangen van die paar mannen die een superdag hebben"

    Ook Quick-Step verkende vandaag voor het laatst. Ploegleider Tom Steels vond het een goede generale repetitie van zijn mannen.

     

    "Hier en daar probeerden we er de kleine foutjes nog wel uit te halen, maar het was goed. Op sommige stukken gingen we wel vol door. Vooral op de klim en op enkele rechte stukken. Dat moet, als je morgen zo veel mogelijk op automatismen wil kunnen rijden."

     

    Hoe groot is de honger nog bij Quick-Step, dat al 3 keer wereldkampioen werd, maar vorig seizoen naast het podium eindigde? Zijn er revanchegevoelens? "Nee niet echt. Het gaat over de vraag of je een ploeg hebt die kans maakt op het podium. En die hebben wij, maar winst zal toch afhangen van die een of twee mannen die een superdag moeten hebben."

    Quick-Step Floors wil beter doen dan vorig jaar, toen het pas vierde werd.

    Quick-Step Floors wil beter doen dan vorig jaar, toen het pas vierde werd.

    Steels: "Op de klim kan je de tijdrit verliezen"

    Steels ziet verschillende ijkpunten in het parcours. "Dat eerste vlakke stuk is heel belangrijk. Daar ga je zo snel, dat je elke meter die je verliest nooit meer goed maakt. Het tweede deel is dan weer een stuk technischer."

     

    "De klim? Daar zal de kracht spreken, maar het is er vooral belangrijk om kalm te blijven. Als de betere renners zich er niet onder controle kunnen houden, bestaat de kans dat je de helft van je ploeg kwijtspeelt. Daar kan je de tijdrit verliezen."

     

    Net als Van Avermaet vindt ook Steels het jammer dat de discipline na zondag verdwijnt. "Heel spijtig, omdat dat toch een van de momenten van het jaar is, waarbij je alle kennis die je over het wielrennen hebt, samen kunt gooien. Dat gaat over fietsen, kledij, banden, helmen, maar ook over het tactische. Bovendien is het mooi om de beste tijdrijders van je ploeg eenmalig in 1 team te kunnen steken."

     

    Hier en daar wordt geopperd om dan maar met gemengde teams (mannen en vrouwen) op het WK ploegentijdrit aan te treden. Steels vindt dat een utopisch idee. "Het oogt misschien wel mooi, maar het verschil in vermogen is te groot. Het is moeilijk te combineren."

    Video player inladen ...