meest recent
- 07/05BEKIJK - Sportsterren spotten op de rode loper in New York
- 29/03Super Bowl-kampioen Kansas wint de strijd om Welshe rugbytopper die droomde van de NFL
- 12/02Het journaal 19u met o.a. alles over de Super Bowl
- 12/02Titelhouder Kansas Chiefs wint na verlenging 3e Super Bowl in 5 jaar
- 11/02Super Bowl komt eraan! "Wordt best bekeken televisiemoment in de geschiedenis van de VS"
- 11/02Super Bowl LVIII door een sportieve bril: Mahomes op weg naar GOAT-status of eindelijk weer de 49ers?
- 11/02Achter het sprookje schuilt een schaduwkant: hoe de hype rond Taylor Swift en de Super Bowl de sport verdeelt
- 09/02De Super Bowl staat dit jaar in teken van ... Taylor Swift, tot groot jolijt van vele complotdenkers en zelfs Joe Biden
- 07/05BEKIJK - Sportsterren spotten op de rode loper in New York
- 29/03Super Bowl-kampioen Kansas wint de strijd om Welshe rugbytopper die droomde van de NFL
- 12/02Het journaal 19u met o.a. alles over de Super Bowl
- 12/02Titelhouder Kansas Chiefs wint na verlenging 3e Super Bowl in 5 jaar
- 11/02Super Bowl komt eraan! "Wordt best bekeken televisiemoment in de geschiedenis van de VS"
- 11/02Super Bowl LVIII door een sportieve bril: Mahomes op weg naar GOAT-status of eindelijk weer de 49ers?
- 11/02Achter het sprookje schuilt een schaduwkant: hoe de hype rond Taylor Swift en de Super Bowl de sport verdeelt
- 09/02De Super Bowl staat dit jaar in teken van ... Taylor Swift, tot groot jolijt van vele complotdenkers en zelfs Joe Biden
Controversiële Kaepernick is gezicht van Nike-campagne: "Dit is een statement"
De "Just do it"-campagne van sportmerk Nike bestaat 30 jaar. Bekende sporters zoals Serena Williams doen mee aan de nieuwe campagne, maar NFL-speler Colin Kaepernick gaat met de meeste aandacht lopen. Zijn acties van een tijdje geleden liggen politiek zeer gevoelig in de VS, maar Nike kiest bewust voor Kaepernick.
"Nike zegt dat Kaepernick maar beter niet geboycot wordt"
"Believe in something, even if it means sacrificing everything", is de nieuwe slogan van Nike met Colin Kaepernick als uithangbord. "Geloof ergens in, ook al moet je daarvoor dingen opofferen."
Kaepernick zette in 2016 alles op het spel met een duidelijk politiek statement. De American Footballspeler knielde tijdens het Amerikaanse volkslied om politiegeweld en racisme in de VS aan te kaarten. Dat leidde tot een storm van kritiek, ook bij president Donald Trump.
"Dit is zeker een bewuste keuze van Nike en kadert binnen de eigentijdse stroming waarin sponsors maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen", zegt Wim Lagae, professor sportmarketing aan de KU Leuven, over de campagne van Nike. "Dit is een statement."
"Nike zegt eigenlijk dat Kaepernick maar beter niet meer geboycot wordt. Hij procedeert tegen teameigenaars omdat hij vindt dat ze hem al twee seizoenen niet meer toelaten in de competitie na zijn actie. Eigenlijk zegt Nike vrij expliciet dat ze hem en zijn verhaal steunen en hem op de kaart willen zetten."
"Dit kadert in het rebelse karakter van Nike"
De dubbele rol van Nike is opvallend. "Ze hebben in maart voor 8 jaar een zeer belangrijk partnerschap met de NFL verlengd. Maar laat ons niet vergeten dat de kerndoelgroep van Nike in de grote Amerikaanse steden in de VS 15- tot 17-jarigen zijn."
"Op Twitter zien we veel boze consumenten die nooit meer Nike willen dragen, maar bij de kerngroep ligt dit verhaal zeer sterk. Wellicht valt het bij hen wel goed. Die afweging van kosten en baten zullen ze in het hoofdkwartier gemaakt hebben."
"Anno 2018 is conversatiemarketing heel belangrijk. Topmerken proberen via hun eigen kanalen een verhaal te brengen. Dit kadert in het rebelse en eigenzinnige karakter van Nike. In het verleden deden ze dat ook met Cantona, Armstrong en Pistorius."
Serena Williams: "Erg trots"
Serena Williams is erg opgetogen met de campagne van haar sponsor. "Ik ben erg trots om deel uit te maken van de Nike-familie", laat de Amerikaanse tennisster weten.