meest recent
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
Parcoursbouwer: "Kunnen niet tevreden zijn met wat we al hebben gezien"
Het blijft voorlopig wachten op spektakel in de Tour, met de wandeletappe van gisteren als absoluut dieptepunt. Maar parcoursbouwer Thierry Gouvenou voorspelt beterschap. "We verwachten veel meer tijdens de komende dagen."
"Er zijn te veel kopmannen in de Tour"
Jan Mulder vond het een prestatie dat de renners gisteren zelf niet in slaap vielen tijdens de lange etappe van Fougères naar Chartres. Ook parcoursbouwer Thierry Gouvenou kon de passieve rit niet smaken. "We kunnen niet echt tevreden zijn over wat we deze week al gezien hebben. Maar het is een luxeprobleem, dit jaar zijn er te veel kopmannen in de Tour. "
"Veel ploegen omringen die kopman en willen geen risico nemen. Daardoor krijgen we een wat sombere koers en is het niet explosief. Maar we verwachten veel meer de komende dagen. We beleven nu ook bijna een droom met het weer. Voor de koers is dat minder goed natuurlijk, we hadden liever wat meer wind gezien. "
Gisteren stonden er na de rit ruim 230 kilometers op de teller. Dergelijke lange etappes lijken de spektakelwaarde niet te bevorderen, maar Gouvenou is niet van plan die in de toekomst te schrappen. "Wielrennen is een uithoudingssport. De legende van de Tour en van de wielersport is gebouwd op lange etappes. Een mooie klassieker is ook 260 kilometer lang. 230 kilometer is niks ongelooflijks. "
"We hebben dit soort etappes nodig in de Tour. Gisteren was het natuurlijk wat vervelend. Als er wat meer zijwind was geweest, zou iedereen gezegd hebben dat het een mooie etappe was."
Met wat meer zijwind had iedereen het gisteren een mooie etappe gevonden
"Ploegen rijden op reserve in afwachting van kasseienrit"
Morgen staat de kasseienrit naar Roubaix op het menu. Wellicht levert die wel spektakel op. "We weten dat de kasseienritten mythisch zijn. Of het nu in de Ronde van Vlaanderen is of in Parijs-Roubaix. Voor ons is het essentieel dat de renners in de Tour ook over kasseien moeten", zegt Gouvenou.
Opvallend, de kasseienrit valt dit jaar later in de Tour. "Ik denk dat de ploegen ook wat op reserve rijden in afwachting van die strategische kasseienrit. Morgen zullen enkele kopmannen wellicht klappen krijgen. "
"Sommige ploegen zullen daarna dus moeten aanvallen om tijd te recupereren of voor ritoverwinningen te gaan. Daarna komen we natuurlijk ook in de bergen en dat zal ook dit jaar pittig zijn."