Ga naar de inhoud

De Tour 2017 voor Dummies: de (beknopte) Sporza-gids

 vr 30 juni 2017 16:27
Bij Sporza hoeft u drie weken niets te missen van de Tour.
Nog geen tijd gehad om de vele pagina's voorbeschouwing op de 104e Tour door te nemen? Hoe ziet het parcours eruit? Wat zijn de belangrijkste afspraken voor de klassementsrenners? En wanneer kunnen we de Belgen in beeld verwachten? Ontdek het in onze Tour-gids.

21 ritten door 4 landen

De Tour-organisatie heeft naar goede gewoonte zijn best gedaan om een gevarieerd parcours uit te tekenen, verdeeld over 21 ritten. De eerste staat morgen op het programma in Düsseldorf. Eindigen doen de renners zoals elk jaar in Parijs, op 23 juli.

De Tour doorkruist 4 landen. Na de Grand Départ in Duitsland komt de 2e rit aan in België, in Luik. De 3e rit gaat van Verviers naar Longwy in Luxemburg, daarna trekt de Tour Frankrijk binnen.

Op maandag 10 juli en maandag 17 juli mogen de gladiatoren even met de voeten omhoog genieten, dan staan er rustdagen op het programma en hoeft u dus in de namiddag niet voor uw televisietoestel te kruipen.

Weinig tijdritkilometers, 3 aankomsten bergop

De renners beginnen er morgen aan met een tijdrit van 14 kilometer. Ook op de voorlaatste dag mogen ze hun tijdritfiets van stal halen voor een rit van 22,5 kilometer. In totaal moet er dus 36 kilometer tegen de tijd gereden worden. Sinds het begin van deze eeuw waren er enkel in 2015 minder tijdritkilometers.

Maar de frêle klimgeiten voor wie een tijdrit een verplicht nummer is, juichen best nog niet te luid. Er zijn immers maar 3 aankomsten bergop in deze Tour, 1 minder dan vorig jaar.

Kruis dus alvast 5 juli (rit 5, La Planche des Belles Filles), 13 juli (rit 12, Peyragudes) en 20 juli (rit 18, Col d'Izoard) aan in uw agenda. Als de Quintana's en Bardets van deze wereld willen toeslaan, zou het daar wel eens kunnen gebeuren.

De sprinters kunnen hun hart ophalen in deze Tour. Maar liefst 9 ritten zijn op papier ideaal voor de spurtbommen.

Uitkijken naar Gilbert en Van Avermaet in rit 3

De Belgen zijn goed vertegenwoordigd in het Tour-peloton. Met 16 zijn ze, het hoogste aantal sinds 2001. Voor een eerste kans op Belgische ritwinst is het uitkijken naar de 3e rit. De hellende aankomst in Longwy lijkt een ideale springplank voor Gilbert en Van Avermaet.

De olympische kampioen zal ook rit 14 hebben aangestipt. De finale van die etappe naar Rodez is een kopie van 2015, toen Van Avermaet in een sprint met z'n tweeën te sterk was voor Peter Sagan.

Met aanvalslustige jongens als Naesen, De Gendt, Wellens, Benoot en Pauwels, en de debutanten van Wanty-Groupe Gobert is het ook in de andere ritten uitkijken naar Belgische uitschieters.

Wat staat er op het spel?

Er zijn ook dit jaar weer bonificatieseconden te verdienen. De winnaar van elke rit in lijn krijgt 10 seconden cadeau, voor de 2e en 3e in de rituitslag liggen er nog respectievelijk 6 en 4 seconden klaar. Verwacht dus pittige sprintjes tussen de favorieten als ze samen naar de streep rijden.

In het puntenklassement is Peter Sagan de te kloppen man. De wereldkampioen kan zijn 6e groene trui op een rij winnen, een evenaring van het record van Erik Zabel. Ritzeges in vlakke ritten leveren het meeste punten op, maar de top 15 in elke rit verdient punten. Ook in de tussensprints ligt er heel wat lekkers voor het grijpen.

Renners die hun zinnen gezet hebben op het bergklassement, moeten aan de bak op de 53 officiële beklimmingen die deze Tour rijk is. Hoeveel punten er te verdienen vallen op de top, hangt af van de moeilijkheidsgraad van de klim.

Wie als eerste bovenkomt op een col buiten categorie verdient 20 punten, op een klim van 4e categorie moet je het stellen met 1 schamel punt. Dubbele punten zijn er dit jaar enkel op de Col d'Izoard, goed voor 40 stuks.

Live op Eén, Radio 1 en Sporza.be

Bij ons zit u goed voor drie weken wielergenot. Op Sporza.be volgen we alle ritten van bij de start met tekstupdates. Voor rechtstreekse beelden kunt u elke dag terecht op Eén en de livestream op onze website. Ook in Radio Tour op Radio 1 houden we u voortdurend op de hoogte van het koersverloop.