meest recent
- 26/04Nico Hulkenberg wisselt na dit seizoen van F1-stal en trekt van Haas naar Sauber
- 21/04Max Verstappen boekt in China al 4e zege van het Formule 1-seizoen
- 20/04100e pole voor Red Bull: 5 op 5 voor Max Verstappen in kwalificaties in 2024
- 15/04OPVALLEND: Moto3-rijder springt op verkeerde motor na crash in GP van Amerika's: "Dat is mijn motor!"
- 14/04Primeur voor Vinales: Spanjaard wint als eerste MotoGP-race op 3 verschillende motormerken
- 14/04Liam Everts viert in Trentino zijn 4e triomf in Grote Prijs MX2
- 07/04Max Verstappen zegeviert opnieuw in de GP Formule 1 van Japan
- 07/04Max Verstappen mag in Japan opnieuw juichen
- 26/04Nico Hulkenberg wisselt na dit seizoen van F1-stal en trekt van Haas naar Sauber
- 21/04Max Verstappen boekt in China al 4e zege van het Formule 1-seizoen
- 20/04100e pole voor Red Bull: 5 op 5 voor Max Verstappen in kwalificaties in 2024
- 15/04OPVALLEND: Moto3-rijder springt op verkeerde motor na crash in GP van Amerika's: "Dat is mijn motor!"
- 14/04Primeur voor Vinales: Spanjaard wint als eerste MotoGP-race op 3 verschillende motormerken
- 14/04Liam Everts viert in Trentino zijn 4e triomf in Grote Prijs MX2
- 07/04Max Verstappen zegeviert opnieuw in de GP Formule 1 van Japan
- 07/04Max Verstappen mag in Japan opnieuw juichen
Belgisch rally-icoon Freddy Loix (46) laat het gaspedaal los
Loix begon zijn motorsportcarrière in het karting. In 1990 kwam Loix in een rally-auto terecht, een Lancia Delta HF 4WD. In 1991 nam Guy Colsoul hem onder zijn vleugels. Na twee jaar stapte Loix over naar Opel, waarmee hij in 1993 debuteerde in het WK rally (FIA World Rally Championship). Met corijder Johnny Vranken werd hij tiende in Sanremo.
Na drie jaar bij Opel stapte Loix in 1996 met zijn vaste co Sven Smeets over naar Toyota. Dat jaar reed hij vier WK-rally's, met een tweede plek in Portugal als hoogtepunt. Een jaar later deed hij die tweede plaats daar nog eens over, in 1998 was hij derde in Portugal en tweede in Catalonië.
Mitsubishi lokte de beloftevolle coureur in 1999 naar zijn renstal om een team te vormen met Tommi Mäkinen. Naast de Finse viervoudige wereldkampioen speelde Loix altijd de tweede viool. Hij kon zijn goeie prestaties uit het verleden niet meer bevestigen.
Bij Hyundai (2002-2003) en Peugeot (2004) flakkerde zijn ster even weer op, de rally van Spanje in 2004 was zijn laatste WK-rally.
Na twee jaar zonder team begon Loix in 2007 aan een tweede carrière. Achter het stuur van een VW Polo S2000 werd hij Belgisch kampioen, een jaar later volgde de vicetitel in het Intercontinental Rally Challenge (IRC), de tegenhanger van de WRC.
In 2010 begon Loix zijn succesvolle samenwerking met Skoda. Met Johan Gitsels als nieuwe vaste co pakte hij in 2013, 2014 en 2015 de Belgische titel.
De grootste krachttoer van Loix waren zijn elf zeges in Ieper, de belangrijkste Belgische race. De eerste keer in 1996 in een Toyota Celica GT Four, de laatste dit jaar met een Skoda Fabia R5.
"Tijd voor iets anders, maar wil ook iets terugdoen voor rallysport"
Loix zegt de autosportwereld niet vaarwel . Hij blijft actief als testrijder voor Michelin. In de toekomst wil hij zijn ervaring doorgeven aan jongeren. Zijn hoofdjob wordt marketingmanager bij MIG Motors, de concessiehouder van Skoda, VW en Audi.
"Een van de redenen waarom ik stop, is dat er zich een uitstekende professionale kans heeft aangediend. Een van mijn langdurige sponsors heeft me voorgesteld hun public relations te verzorgen. Dat is een uitdaging die ik wel zie zitten. Ik voelde dat het tijd was voor iets anders."
"Maar ik koester ook een project dat me na aan het hart ligt: ik zou heel graag een jonge rijder helpen het te maken door mijn ervaring te delen. De rallysport heeft me veel gegeven, nu heb ik zin om iets terug te doen."
Rallyjournalist Eric Dupain, die in het prille begin nog corijder van Loix was, dicht Loix een belangrijke rol toe in de Belgische rallygeschiedenis: "Fred trad in de voetsporen van grote rallyrijders zoals Robert Droogmans, Patrick Snijers en Bruno Thiry. Met zijn stijl en professionalisme heeft hij het pad geëffend van eerst François Duval en nadien Thierry Neuville. Enerzijds ben ik verrast dat hij stopt, anderzijds dan weer niet. Voor Freddy was het alles of niets. Na 27 jaar zijn het heilige vuur en de grote drive misschien wat verdwenen. Dat zal meegespeeld hebben."