• home
  • video
  • pas verschenen

    Engelse beerput gaat open: "Acht eersteklassetrainers verdienden op transfers"

    De Italiaanse makelaar Pagliara loopt in de val.

    Het undercoveronderzoek van The Telegraph lijkt een groot corruptieschandaal aan het licht te brengen in het Engelse voetbal. Na het ontslag van bondscoach Sam Allardyce klappen nu drie nietsvermoedende spelersmakelaars uit de biecht, waardoor ze acht (huidige en ex-)trainers van eersteklasseclubs in een lastig parket brengen.

    The Telegraph stuurde bijna een jaar lang enkele undercoverjournalisten op pad om te onderzoeken hoe het eraan toegaat achter de coulissen van het Engelse voetbal. De getuigenissen van de intussen ontslagen bondscoach Sam Allardyce en enkele spelersmakelaars over steekpenningen en smeergeld zijn hallucinant.

    In de episode van vandaag laat de Britse krant drie makelaars aan het woord: Pino Pagliara, een Italiaanse voetbalmakelaar zonder licentie die in 2005 vijf jaar lang uit het voetbal verbannen werd wegens matchfixing, Scott McGarvey en Dax Price.

    Geen van de drie wist dat hij met undercoverjournalisten te maken had, aangezien de reporters zich voordeden als vertegenwoordigers van een oosters consortium dat zich op de lucratieve transfermarkt in Engeland wil begeven.

    "Ik dacht dat het voetbal in Italië corrupt was, maar in Engeland is het nog veel erger. Als ik van één ding zeker mag zijn, is het de hebberigheid van een aantal trainers", zegt Pagliara.

    "Ze vragen in codetaal steekpenningen bij transfers: "Heb je nog een klein koffietje voor me, Pino?". Of ze vragen het geld op een Zwitserse bankrekening te storten. Je zou eens moeten weten hoeveel rekeningen ik daar zelf geopend heb voor Engelse trainers. Niet te geloven."

    "Maar slim zijn die trainers wel. Ze beseffen zelf ook dat ze niet in de kijker mogen lopen en laten door hun boekhouder facturen opstellen voor zogeheten "consultancy". Dan wordt het geld via een derde, die ze vertrouwen, betaald en hopen ze geen sporen achter te laten."

    "Trainer verdiende 12.000 pond per maand dankzij spelers"

    Pagliara zegt dat hij de loopbaan van de trainers kan verwoesten als hij met het nieuws naar buiten zou komen. Samen met de getuigenissen van de andere twee makelaars komt The Telegraph aan acht namen van huidige en ex-trainers van Engelse eersteklassers en twee tweedeklassers. 

    Volgens Pagliara beperkt de fraude zich niet tot transfers. "Ik ken een trainer die elke maand geld vroeg van zijn eigen spelers. Hij trakteerde hen op een loonsverhoging en zodra dat gebeurd was, kwamen ze naar zijn bureau."

    "Het gaat om drie spelers die ieder 4.000 pond aan die trainer gaven. Per maand. Die trainer stak zo 12.000 pond per maand op zak. De spelers hielden er zelf ieder ook 4.000 pond aan over."

    Toen de krant de betrokken trainer daar over contacteerde, viel die uit de lucht. De man doet het verhaal als "pure fictie". Pagliara houdt echter vol: "Er zijn trainers die niet zo veel verdienen en op deze manier langs de kassa passeren. Vooral in de tweede klasse, maar ook in de Premier League."

    De Italiaan zegt dat de trainers zijn reputatie kennen en dat ze weten dat ze een mooi centje kunnen bijverdienen als ze het spelletje van Pagliara meespelen. "Eén van die trainers heeft het geld trouwens broodnodig, aangezien hij er elke dag duizenden ponden doorjaagt met zijn gokverslaving."

    "Verhaaltjes van horen zeggen"

    The Telegraph nam gisteren, voor het zijn artikel publiceerde, nog eens contact op met Pagliara, maar dan officieel. Toen sprak de Italiaan plots andere taal: "Ik heb nooit iemand steekpenningen gegeven bij transfers. Geen enkele van de trainers die je noemt, heb ik betaald."

    "Ik heb die verhaaltjes verteld om indruk te maken op de mensen waar ik mee sprak. Ik vertelde alleen maar wat ik wist van "horen zeggen". De mensen waar ik mee gepraat heb, hadden me gezegd dat ze deel uitmaakten van een oosters consortium dat zaken wilde doen in het voetbal. Ik wilde met hen alleen maar een lucratief contract afsluiten."

    Dit nog: The Telegraph heeft de namen van de trainers die in opspraak gebracht worden met opzet niet gepubliceerd om het onderzoek niet te dwarsbomen. De krant zal de namen van de trainers wel doorspelen aan de Engelse voetbalbond FA en de politie.