Ga naar de inhoud

Al 2.500 fietscontroles in de Tour: voor, na en tijdens de etappes

 ma 18 juli 2016 09:20
De UCI controleert de fiets van Maarten Wynants.
De Internationale Wielerunie (UCI) laat elke dag fietsen scannen in de Ronde van Frankrijk. Niet alleen voor en na, maar ook tijdens de ritten. In totaal zijn de peperdure koersfietsen al meer dan 2.500 keer gecontroleerd.

Sinds de zaak-Femke Van den Driessche, die tijdens het WK veldrijden een fiets met een motortje aan haar camper had staan, houdt de UCI regelmatig steekproeven. In de Tour draaien de controles op volle toeren.

"Alle fietsen van alle ploegen zijn ondertussen al meermaals gescand", vertelt UCI-commissaris Luc Geysen in Het Belang van Limburg.

Voor de wedstrijd gaat zijn controleteam op pad met een tablet. "Het scannen zelf duurt amper 15 seconden", legt Geysen uit. "We gaan op zoek naar verhoogde weerstand in het frame."

Na de rit neemt de UCI fietsen mee naar een tent met een röntgenap­pa­raat (foto) voor een nieuwe controle. 

Thermische camera op motor

Ook tijdens een etappe kan de UCI fietsen onderzoeken. "Met een thermische camera op een motor gaan we op zoek ging naar verhitte plaatsen op het frame en de wielen. Die kunnen een aanduiding zijn dat er vals wordt gespeeld", vertelt Luc Geysen.

Controles voor de wedstrijd

Voor de start gaat de UCI op stap met een tablet om de frames en de wielen te controleren. Ook de reservefietsen ontsnappen niet aan de scanner.

Controles tijdens de etappe

Een motard controleert de fiets van de Brit Stephen Cummings tijdens de wedstrijd met een warmtecamera.

Controles na de rit

Aan de aankomst staat een tent met een röntgenapparaat. Hier wordt de fiets van Chris Froome gecontroleerd.