meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
"Als ik morgen val, leggen ze de koers dan ook stil?"
Greg Van Avermaet klom met de besten de Muur van Hoei op, maar die prestatie werd enigszins overschaduwd door de grote valpartijen en de daaropvolgende neutralisatie.
"Er was veel verontwaardiging en ik vind het ook vreemd. Gisteren hebben ze niets gedaan toen er gevallen werd", zegt Van Avermaet.
"Ik heb de valpartij zelf niet gezien, maar als ze morgen vallen en ik lig erbij, dan zullen ze ook niet wachten. Zo kun je niet redeneren. Dan moet elke koers geneutraliseerd worden."
Jan Bakelants is dezelfde mening toegedaan. "Er zijn al veel valpartijen geweest en de koers is daar nog nooit door geneutraliseerd. Nu gaan we dat ineens wel doen. Ik weet niet of dat wel de goeie beslissing was. Ik vind het vreemd."
Ook Sep Vanmarcke heeft weinig begrip. "Er waren eigenlijk twee valpartijen", verduidelijkt hij eerst. "Maar wel op 300 meter van elkaar. Het was akelig, want we reden 80 à 90 km/u. Dan mag je niet te veel nadenken en moet je hopen dat je rechtop blijft."
"Veel renners vinden die neutralisatie niet eerlijk. Als Greg of ik morgen vallen, wachten ze ook niet. Er was veel protest, ook omdat het peloton dreigde te scheuren op de klim."
Vluchter Pauwels: "Een kleiner peloton is misschien een oplossing"
Serge Pauwels zat in de vlucht van de dag en ontsnapte nog net aan alle ellende. "Ik rekende eigenlijk een beetje op zo'n scenario, want in zulke ritten is er altijd chaos. Ik dacht aan hoe Chavanel in 2010 de gele trui greep door een val in het peloton. Ik wist dat het vandaag enorm hectisch zou zijn."
De koers werd uiteindelijk even geneutraliseerd, waardoor ook de poging van Pauwels definitief ten einde was. Wat denkt hij van de beslissing van de wedstrijdorganisatie?
"Valpartijen zijn een onderdeel van de koers. De kans dat er morgen een renner valt is groter dan de kans dat er geen valt. Ik denk dat neutraliseren niet de oplossing is, maar misschien wel een iets kleiner peloton in de toekomst. Op deze manier groeit de sport buiten zichzelf. Het is heel mooi, maar de veiligheid moet toch primeren."
Brailsford: "Gebruik je gezond verstand"
Dave Brailsford, de manager van Sky, liet bij Sporza zijn licht schijnen over de neutralisatie na de zware tuimelperte. "Het was een goeie beslissing", was zijn oordeel.
"De regels zijn er en die moet je op elke situatie, met de eigen context, toepassen. Ik denk dat het nu de goeie keuze was. Het ging over veiligheid."
"De beelden waren duidelijk: er waren geen ziekenwagens meer en we wisten snel dat dat het probleem was. Je moet het recht op veiligheid voorop plaatsen. Ik vind dit goed gedaan van Prudhomme (de koersdirecteur)."
En wat met een eventuele valpartij morgen? Moet er dan ook gewacht worden? "Als er morgen iets gebeurt, kun je niet zeggen dat de koers weer geneutraliseerd moet worden omdat dat vandaag gebeurd is."
"Je moet je intelligentie en je gezond verstand gebruiken. Dat moedig ik aan. Deze beslissing was vandaag gepast gezien de aard van het incident. Morgen zal het een andere situatie zijn en dan moet je de correcte beslissing nemen. Maar ik heb alle vertrouwen in de beslissingen van de koersdirectie."