• home
  • video
  • pas verschenen

    Tsjoen: "Geen geld betekent geen rally"

    Pieter Tsjoen: "De economische crisis voelen we heel hard."

    Pieter Tsjoen verdedigt zijn titel in het BK rally niet. Zijn hoofdsponsor heeft financiële problemen, waardoor hij afhaakt. Tsjoen heeft begrip voor die keuze: "Van een jaartje niet rijden, ga ik niet dood."

    De autosport kampt met financiële problemen, dat is al een tijdje zo. Pieter Tsjoen is de laatste in de rij die daar de gevolgen van draagt, want zijn Belgische titel zal hij niet verdedigen dit jaar.

    "De economische crisis voelen we heel hard, ook in de rallysport", zegt Tsjoen. "Het bedrijf van mijn hoofdsponsor heeft moeten herstructureren en kan mij niet meer steunen."

    Tsjoen heeft begrip voor die keuze. "Als je net mensen hebt ontslagen, kun je het niet maken om centen in de sport te steken. Geen geld betekent geen rally, zo simpel is het."

    "Ik heb 250.000 tot 300.000 euro nodig om me te kunnen verdedigen in het BK, maar die heb ik dus niet. Jammer, maar van een jaartje niet rijden ga ik niet dood."

    "Als alles volgens plan verloopt, rijd ik wel de Rally van Ieper in juni. Wellicht met een Skoda."

    "Malaise begon met verbod tabaksreclame"

    De klad zit er al even in. "De malaise is begonnen toen het verbod op tabaksreclame ingevoerd is. Tot eind jaren 90 pompten die tabaksbedrijven enorme budgetten in de autosport", zegt Pieter Tsjoen.

    "Daarna zochten de autoconstructeurs zelf budgetten, maar in die sector gaat het ook niet goed. Dan moet je elders sponsoring zoeken, maar de echte grote firma's gaan naar voetbal en wielrennen, waar ze meer visibiliteit hebben."

    "Van de vier titelpretendenten van 2012 komt in 2013 geen enkele aan de start. Freddy Loix komt er wel bij. Die zou z'n budget min of meer in orde hebben."

    "Rally blijft bestaan"

    Pieter Tsjoen is wel niet van plan om er definitief mee op te houden. "Ik neem een sabbatjaar en heb de indruk dat de fans het erger vinden dan ikzelf. Er zullen dit jaar sowieso genoeg rijders deelnemen aan het BK", zegt hij. 

    "Onze sport heeft ongelofelijk goeie jaren achter de rug, met reportages op Sporza bijvoorbeeld, en zal altijd blijven bestaan. Het is nu aan andere rijders om op de voorgrond te treden."