De interne keuken van Team DSM, waar iedereen vlucht (2): "Er heerst een Sovjet-regime"

    De voorbije jaren dienden heel wat toppers hun contract niet uit bij Team DSM.

    Tiesj Benoot werd dinsdag de zoveelste vroegtijdige vertrekker in de lange lijst bij Team DSM. Sporza ging op zoek naar een verklaring voor het patroon bij de WorldTour-ploeg. Vanochtend kon u lezen hoe (ex-)renners de vele regels hekelen, in dit artikel wordt de sportieve werking op de korrel genomen.

    In het eerste deel kon u al lezen hoe een gebrek aan flexibiliteit heel wat onvrede zaait binnen Team DSM.

     

    Een ander heikel punt is volgens onze getuigen de sfeer en relatie met de sportieve leiding. Een gebrek aan familiegevoel, klinkt het.

     

    "De staf, bijvoorbeeld, is een duiventil. Het is daar een komen en gaan. Het kwam zelfs zo ver dat ploegleiders de renners die ze voor de wedstrijd ontmoetten niet bij naam konden noemen”, zegt een renner die anoniem wenst te blijven.

     

    “Het team beseft niet dat het met mensen werkt in plaats van met robots. Ze willen 33 renners die alle 33 hetzelfde doen en hetzelfde denken. Maar eigenlijk heb je met 33 individuen te maken."

     

    "Elke renner heeft een ander karakter en een andere positie binnen het team. Voor de ene functioneert dit en voor de andere functioneert dat. Renners moeten eigenlijk verschillend behandeld worden binnen een ploeg.”

    Het team beseft niet dat het met mensen werkt in plaats van met robots. Ze willen 33 renners die alle 33 hetzelfde doen en hetzelfde denken.

    Getuigenissen aan onze redactie over DSM

    Volgens een andere renner is er bij DSM geen plaats voor persoonlijke ambities. “Wielrennen is een teamsport. Maar bij DSM focussen ze zodanig op het geheel, waardoor jouw persoonlijke ambities niet ingevuld worden.”


    “De ploeg voelde eigenlijk communistisch aan, er heerst een Sovjet-regime. Het individu telt niet, alles staat in het teken van het grote geheel.”


    Waeytens: "Bij DSM zijn ze de essentie van het wielrennen kwijtgeraakt. Dat een renner zich gelukkig voelt, telt niet meer. Wetenschap is één ding, maar menselijkheid is ook iets."

     

    De ex-renner illustreert met een extra anekdote: "De meeste ploegen kijken voor een teambuilding, maar bij DSM organiseerden ze niets om de groepssfeer te verbeteren."


    "Het waren de renners zelf die dan maar het initiatief namen om te karten tijdens onze rustdag op stage in Spanje. Kopmannen Dumoulin, Barguil en Matthews betaalden alles, de staf moeide er zich niet mee."

    Team DSM heeft niet zijn beste jaar achter de rug.

    "Sportieve leiding is vaak niet eerlijk, renners voelen zich misbegrepen"

    Enkele renners die niet met naam genoemd willen worden, laten zich ook kritisch uit over teammanager Iwan Spekenbrink en hoofdcoach Rudi Kemna.

     

    “Hoe beter het team werd, hoe meer problemen er waren met de sportieve leiding van het team. Ze waren vaak niet eerlijk en zeiden bewust dingen die niet klopten om hun visie door te drukken.”

     

    “Vooral Rudi Kemna was niet altijd correct. Het gebeurt wel vaker dat renners vanaf juni begonnen te polsen of ze ook het volgende seizoen bij DSM aan boord mochten blijven. Kemna zei toen aan bepaalde renners dat hij dat nog niet met zekerheid kon zeggen.”

     

    “Die renners werden maandenlang aan het lijntje gehouden. De ploeg wachtte toen telkens tot september om die renners een goedkoper contract aan te bieden. Dat was een terugkerend fenomeen."

    Hoe beter het team werd, hoe meer problemen er waren met de sportieve leiding van het team. Ze waren vaak niet eerlijk.

    Getuigenissen aan onze redactie over DSM

    Volgens meerdere renners was het management bovendien niet voor rede vatbaar. “Als je met Spekenbrink en Kemna een discussie voert, kom je niet tot een compromis."


    “Bij elk tegenargument dat je aanhaalt, blijven ze hun zelfde standpunt herhalen. Na verloop van tijd denk je: “Ze snappen het niet.""


    "Je voelt je als renner niet meer begrepen en je verliest de moed om nog in gesprek te gaan met de sportieve leiding. Mensen verlaten het team omdat ze zich niet meer begrepen voelen."

    Iwan Spekenbrink.

    "Ze wilden niet inzien dat Dumoulins vertrek hun fout was"

    "Het ergste is dat Kemna en Spekenbrink zichzelf nooit in vraag stellen. Als 2 renners hun contract verbreken, kan je nog zeggen dat het misschien aan hun karakter ligt. Maar als er 10 misnoegd hun contract opzeggen, dan is dat geen toeval meer”, zegt een buitenlandse renner.

     

    “Toen Tom Dumoulin in 2019 zijn contract verbrak, dachten we dat ze hun fouten zouden inzien. Maar helaas. Ze reageerden dat het “niet altijd gemakkelijk samenwerken is met Tom.””

     

    Een andere renner bevestigt: “Tom is vroegtijdig vertrokken omdat de ploeg fouten had gemaakt. Maar de ploeg reageerde: “Neen, wij hebben geen fouten gemaakt. Wij hebben gelijk.” Dan brokkelt de geloofwaardigheid van het management snel af."

    Benoot is de superprof bij uitstek. Dat hij DSM verlaat, zegt genoeg.

    Getuigenissen aan onze redactie over DSM

    “Het motto van de sportieve leiding is: “Als iemand weggaat, is het omdat hij niet in ons systeem past.” Over Barguil zeiden ze bijvoorbeeld dat het “een speciale was.""


    "Maar Tiesj Benoot is een van de meest eerlijke renners in het peloton. Hij is de superprof bij uitstek. Dat Benoot DSM verlaat, zegt genoeg."


    "Welke renner of manager durft nu nog naar DSM te gaan om daar een contract te ondertekenen?"

    Tom Dumoulin won in 2017 in het shirt van voorganger Sunweb de Giro.