meest recent
- 07:20BEKIJK - Van Bommel houdt de sfeer erin ondanks verlies: knuffels voor Fonske en chocolade voor Blessin
- 06:49Braziliaanse voetballegende Marta (38) zwaait na dit seizoen af bij de Seleçao
- 06:20Wielerclub Wattage verkiest Morgado als voorjaarsrevelatie, maar looft ook Pithie: "Er zit moteurke in"
- 00:01Viervoudig wereldkampioen John Higgins vervolledigt 1/8e finales op WK snooker
- 00:00Union-coach Blessin geeft bevlogen speech na eerste zege en ziet spelers weer lachen: "Soms was het te veel"
- 25/04Club en Anderlecht als hofleveranciers: dit waren alle doelpunten van deze speeldag in de JPL
- 25/04BEKIJK: 0-8! Prachtgoal Bakayoko helpt PSV aan monsterzege, maar (nog) geen titel
- 25/04Union herleeft helemaal na levensbelangrijke (en ruime) eerste zege in de play-offs tegen Antwerp
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
De Cauwer reageert scherp op "bottlegate": "Waanzinnig, belachelijk, dom"
De Zwitser Michael Schär beleefde een baaldag tijdens de Ronde van Vlaanderen. De AG2R-renner gooide een bidon richting enkele fans en werd prompt uit koers gehaald. In onze podcast De Tribune toonden José De Cauwer en Adrie van der Poel geen begrip voor deze beslissing.
Download de podcast van De Tribune
"Zo'n beslissing kan je niet verdedigen"
Met nog 107 kilometer te fietsen was Michael Schär, ploegmaat van Greg Van Avermaet en Oliver Naesen bij AG2R-Citroën, op weg om weer de aansluiting te maken met het peloton na een fietswissel. Tot een motor van de jury hem duidelijk maakte dat de Zwitser uit koers werd genomen.
Schär had enkele kilometers ervoor een drinkbus weggegooid in een niet-reglementaire zone. De Zwitser moest zo al vroeg de Ronde van Vlaanderen verlaten. Een beslissing waar José De Cauwer zijn wenkbrauwen bij fronst.
"Volgens het boekje mag dat niet meer. Hij gooide die bidon weg in de natuur, maar wel bewust naar iemand: naar een kind dat de bidon onmiddellijk heeft opgeraapt. Die was dus uit de natuur."
"Ik heb daar gisteren een hele discussie over gevoerd met Peter Van Den Abeele van de UCI. Die ging die beslissing nog verdedigen. Zoiets kan je niet verdedigen, vind ik. Je kan veel. Je kan een reglement maken. Maar dit soort zaken hebben niets met de geest van de wedstrijd te maken."
Een klein beetje inlevingsvermogen zou wel mogen, of moeten
"Ik vind het waanzinnig, belachelijk, dom, achterlijk zou ik bijna zeggen, dat een jurylid dat doet. Dan heb je absoluut geen voeling met de sport. Dan heb je zelf nooit op een fiets gezeten, dan weet je niet wat bergop rijden is, dan weet je eigenlijk niets."
"Ik vind het jammer. En oké, je moet het reglement maken en ik weet wel dat men probeert de wereld groener te maken. We proberen dat met zijn allen te doen, en de wielrennerij moet daar aan meedoen."
"Maar in het geval van Schär. Die heeft 2 keer een fietswissel moeten doen. Je moet dan al die bidonnen van de ene naar de andere fiets sleuren. Een klein beetje inlevingsvermogen van de jury zou volgens mij wel mogen, of moeten."
"Ploegleiders zijn in de auto meer bezig met hun renners te waarschuwen dan dat ze met de koers bezig zijn"
Ook Adrie van der Poel kan geen begrip opbrengen voor de beslissing van de UCI om Schär uit de koers te halen. "Je kan er een heel verhaal rond maken, maar dat zijn mensen die niets van wielrennen kennen. Ik denk ook dat die reglementen gemaakt zijn zonder enige vorm van overleg.
Ik snap dat je in publieksvrije zones niks weggooit. Ik snap ook dat er "waste zones" zijn. Maar die bidon werd weggegooid naar kinderen en die werd direct netjes opgeruimd. Dit slaat nergens op."
"Elke renner heeft het daar moeilijk mee. In januari wordt er beslist over die reglementen. Waarom laat je die dan niet gelijk ingaan. Nu geef je de renners nog kans om het te doen tot 31 maart en op 1 april moet het ineens veranderen. Ploegleiders zijn in de auto meer bezig met hun renners daarvoor te waarschuwen dan dat ze met de koers bezig zijn."