meest recent
- 19:27LIVE: Blijft het doelpunten regenen Achter De Kazerne? Mitrovic kopt eerste kans in tweede helft tegen de paal
- 19:18LIVE: Lewandowski brengt Barcelona weer op voorsprong vanaf de stip na ongelukkige fout van Girona
- 19:18LIVE: Hattrickheld Haaland beslist de wedstrijd al voor de rust met 2 penalty's en rake kopbal
- 18:39Geen jackpot voor Tadej Pogacar: "Het was niet onze dag, maar ik zag positieve signalen"
- 18:16Yanina Wickmayer drukt de pauzeknop in door aanhoudende rugproblemen
- 18:10Thibaut Courtois meteen beslissend met redding, Real Madrid luistert zijn rentree op met zege (en titelfeest?)
- 18:02Charleroi wast het varkentje tegen RWDM al in de eerste helft, dat bang omkijkt naar Kortrijk
- 18:00Kompany en Burnley krijgen flinke (en beslissende?) klap te verduren van Newcastle in degradatiestrijd
- 18:05Bekijk de samenvatting van de eerste rit in de Giro
- 17:44Bekijk de samenvatting van de 1e etappe in de Giro
- 17:28BEKIJK: Narvaez klopt Schachmann en Pogacar en pakt eerste roze trui
- 15:39Marie Minnaert beslist de topper tegen OHL met goal in 90e minuut
- 14:17Tim Celen pakt tweede goud in Oostende
- 03/05Zal Pogacar 3 weken lang domineren?
- 03/05Ancelotti bevestigt: Courtois speelt morgen
- 03/05Ploegenvoorstelling Giro in de gietende regen
Rennersvakbond reageert: "Onaanvaardbaar dat renners hun leven moeten riskeren"
De rennersvakbond CPA heeft enkele dagen na de zware crash in de Ronde van Polen dan toch gereageerd. CPA vraagt aan de UCI om meer te doen voor de veiligheid van de renners. Zo wil de vakbond dat aankomsten bergaf vermeden worden en dat renners zwaarder gestraft worden. "Waarom laten teams hun renners starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is?"
Er was de voorbije dagen opnieuw veel kritiek op de passiviteit van rennersvakbond CPA na de zware crash van de Nederlander Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Vandaag reageerde de vakbond, onder leiding van voormalig wielerkampioen Gianni Bugno, dan toch nog.
"We hebben de UCI donderdag per brief gevraagd een onderzoek te openen om de personen die de veiligheid van de renners niet konden garanderen aan te klagen", aldus de CPA. Er werd ook gevraagd om aankomsten bergaf te vermijden en renners die incidenten veroorzaken strenger te straffen.
"We willen dat de UCI strengere controles uitvoert. We kunnen niet op goed geluk hopen of vertrouwen dat organisatoren correct zullen handelen. Striktere regels zijn nodig. We zijn blij dat Fabio Jakobsen is kunnen ontwaken, maar het blijft onaanvaardbaar dat in WorldTour-wedstrijden zulke ongelukken gebeuren en renners hun leven riskeren. We moeten eindelijk eens allemaal aan een visie werken. Anders zal er nooit iets veranderen." De rennersvakbond kreeg vooralsnog geen antwoord van de UCI op haar brief.
De CPA benadrukte ook dat het geen macht heeft om een finishplaats te veranderen als de Technische Commissie van de UCI die aankomst al heeft goedgekeurd. "We staan niet in voor de veiligheidscontroles", legde Bugno uit. "Ik maak dit even duidelijk na de vele kritiek die we de voorbije dagen hebben gekregen. Wij zijn slechts de laatste schakel in de ketting."
We ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard
De rennersvakbond beet ook van zich af. "Na die vele kritiek vraag ik mezelf ook af waarom teams, wanneer ze de rittenschema's onder ogen krijgen, hun renners laten starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is."
Vooral Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere ging de voorbije dagen fel tekeer tegen de CPA. "Ik heb intussen met Patrick Lefevere gebeld", ging Bugno verder. "En ik heb hem eraan herinnerd dat wij de regels niet alleen kunnen veranderen. Teams hebben een aanzienlijke macht en moeten die gebruiken. Dat doen ze op dit moment niet. Wij als CPA ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord door de UCI. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard. Als de huidige personen die bevoegd zijn voor veiligheid niet goed werken, moeten ze vervangen worden."