• home
  • video
  • pas verschenen

    Gravelfietsen met Toon Aerts: "Avontuur en ontdekkingstocht naar nieuwe stroken"

    Toon Aerts en broer Thijs ontdekken samen geregeld nieuwe gravelwegen.

    Toon Aerts en broer Thijs ontdekken samen geregeld nieuwe gravelwegen.

    Alsmaar meer sportievelingen beproeven hun geluk in het gravelfietsen, ook Toon Aerts. "Ik vind het veel plezanter dan fietsen op de weg. Op die stroken kom je bijna niemand tegen, behalve enkele landbouwers met hun tractor."

    Toon Aerts: "Cruisen over gravelwegen is heel ontspannend"

    Wout van Aert, Sanne Cant, Maarten Wynants, Toon Aerts en nog een rist andere profrenners leefden zich de afgelopen weken uit op gravelwegen. Een trend die ook in de smaak valt bij wielertoeristen.

     

    "Het is vooral heel ontspannend", vindt Toon Aerts. "Op de weg fiets je vaak langs drukke grote wegen. Maar bij het gravelfietsen kan je de stroken eruit kiezen waar bijna niemand komt, behalve enkele landbouwers met hun tractor. Dat maakt het allemaal heel fijn."

    Met welke fiets doe je die gravelrides? "Er zijn specifieke gravelfietsen. Maar ik cruise op de gravelpaden met mijn crossfiets, waarop ik dikkere banden gestoken heb."

     

    Kan je gravelfietsen met een mountainbike? "Dat is een zware fiets en daar zitten meestal ook veringen op. Een mountainbike heb je vooral nodig in de Ardennen of in het buitenland. Niet zozeer op gravelwegen." 

     

    "Zelf maak ik vooral graveltochten in de buurt van Ravels, tegen de Nederlandse grens. Daar liggen heel mooie en vrij goede gravelwegen. Die gravel is daar redelijk hard, maar het is wel nog altijd offroad. Perfect om daar met een hogere snelheid over te rijden."

     

    "Maar ik denk dat het ook heel mooi is om gravelrides te doen in de omgeving van Aarschot."

    Bekijk de reportage over gravelfietsen met Toon Aerts

    "Hou het weer in de gaten en stippel je route uit"

    Welke tips heeft Aerts voor fietsers op gravelwegen? "Stippel vooraf je route uit. Er bestaan daar 2 goede apps voor: Strava en Komoot. Op die laatste app kan je ook al meteen zien uit hoeveel procent gravelwegen je tocht bestaat."

     

    "Maar je kan ook ’s morgens vertrekken en “op de wilden boef” rijden. Wat ik soms doe, is “links-rechts-draaien”. Je vertrekt thuis en je draait naar links, en de volgende straat ga je naar rechts, dan weer naar links, enzovoort."

     

    "Zo kom je ook op gravelpaden en bossen uit waar je met de auto of een normale fiets niet doorkomt. Maar met de gravelfiets wel."

     

    "Hou ook het weer in de gaten. Als het regent, kunnen bepaalde stroken er heel nat bij liggen. Bij droog weer zijn de zandwegen dan weer moeilijker te berijden. Je moet dan je techniek aanspreken om daar door te geraken."

     

    “Ik vind gravelfietsen veel plezanter dan fietsen op de weg. Het is een avontuur en ontdekkingstocht naar nieuwe stroken."

     

    "Als je een nieuw gravelweggetje ziet liggen, is het tof om daar eens in te draaien. Meestal zijn dat weggetjes die doodlopen. Maar zo heb ik de laatste weken wel al veel toffe stroken ontdekt in mijn omgeving."

    Thijs en Toon Aerts zij-aan-zij op een gravelweg.

    Thijs en Toon Aerts zij-aan-zij op een gravelweg.

    "Competitiviteit hoort niet echt bij het gravelfietsen"

    In de Verenigde Staten zijn er een hoop gravelraces. Zou het niet ideaal zijn om daar het veldritseizoen voor te bereiden?

     

    “Bij wegwedstrijden komt er altijd veel stress kijken. Bij gravelraces is het een heel andere sfeer. Er rijden daar 10 renners mee voor de zege."

     

    "De rest doet mee omdat ze het plezant vinden, zij proberen die gravelrace gewoon uit te rijden. En dat zorgt de weken voor die wedstrijd voor een toffe sfeer. Iedereen komt met elkaar overeen, achteraf is er een barbecue met alle deelnemers."

     

    "Ik zeg niet dat gravelrides in de VS de ideale manier zijn om het cross-seizoen voor te bereiden. Maar het intrigeert me wel om me daar na mijn carrière meer mee bezig te houden."

     

    De UCI wil ook graag een WK gravelfietsen organiseren. “Het zou leuk zijn als dat er ooit komt", zegt Aerts.

     

    "Het gevaar bij een WK is wel dat het speelse en het recreatieve zullen wegvallen. Een van de troeven van gravelrides is dat iedereen kan meedoen. Competitiviteit hoort niet echt bij het gravelfietsen."

     

    "Het is wel leuk dat er meer en meer publiciteit is voor de sport. Hoe meer mensen aan gravelfietsen doen, hoe meer routes er zullen zijn. Dan kan ik ook eens naar andere streken gaan om leuke tochten te maken."

    Het gevaar bij een WK is wel dat het speelse en het recreatieve zullen wegvallen. 

    Toon Aerts

    "Strade en Roubaix kunnen leuk zijn in 2e deel van carrière"

    Wie gravelwegen zegt, denkt ook meteen aan de Strade Bianche. Is het een droom voor Aerts om daar ooit te starten?

     

    “De Strade valt meestal in een periode waarin ik op skivakantie ben, zo net na het cross-seizoen. Maar op de dag van de Strade kruip ik toch een uurtje in de skihut en zoek ik naar een goede internetverbinding om de Belgen aan het werk te kunnen zien."

     

    "Ik heb nog wel wat doelen in de cross. Maar koersen zoals de Strade Bianche en Parijs-Roubaix kunnen wel leuk zijn om het 2e deel van mijn carrière een nieuwe schwung te geven." 

    Toon Aerts legt de charme van het gravelfietsen uit: