meest recent
- 13:37LIVE: Thibau Nys en Xandro Meurisse schuiven mee met vroege vlucht in Romandië
- 13:28LIVE EK judo: dubbele houdgreep brengt Jorre Verstraeten in kwartfinale, ook Salens door
- 13:24Barcelona bevestigt: Xavi slikt zijn woorden in en blijft trainer
- 13:17"Hij kan spelen tegen Cadiz": viert Thibaut Courtois volgende week zijn rentree?
- 12:41Formule 1 wil ook de 11e en 12e plaats belonen met WK-punten
- 12:10Blunder kost Jan Bakelants eindwinst in minicompetitie: "De minst bekwame op gebied van koers heeft gewonnen"
- 11:43BEKIJK - Panna-alarm! De onnavolgbare dribbel van Kylian Mbappé
- 11:21BEKIJK - Japanse schansspringer vliegt 291 meter ver, maar een wereldrecord is het niet
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Legt Ferrari met de SF 1000 Mercedes het vuur aan de schenen?
De komende dagen stellen de Formule 1-teams hun auto voor de nieuwe jaargang voor. Ferrari bijt de spits af met de SF 1000. Die moet een betere wegligging hebben, met meer neerwaartse druk, waardoor vooral de prestaties in de bochten aanmerkelijk hoger zouden moeten uitvallen.
Met een show in het Romolo Valli-theater in Reggio Emilia stelde Ferrari de SF 1000 aan de autosportwereld voor. De S staat voor Scuderia (team); de F voor Ferrari en de 1000 refereert aan de 1.000e race die de renstal komend seizoen zal rijden in de Formule 1.
De nieuwe bolide moet een betere wegligging hebben, met meer neerwaartse druk, waardoor vooral de prestaties in de bochten aanmerkelijk hoger zouden moeten uitvallen.
"We zijn erg gedetailleerd aan de slag gegaan. De hele auto en het motorblok hebben we zo compact mogelijk gehouden", vertelt teamchef Mattia Binotto over de bouw van de nieuwe Ferrari. "De auto mag dan wel op die van vorig jaar lijken, geloof me, hij zit helemaal anders in mekaar."
Sebastian Vettel ziet alvast een verschil. "Ik vind hem wat roder ogen dan vorig jaar. En daar houd ik wel van", stelt de Duitse Ferrari-rijder.
Vettels laatste wereldtitel dateert alweer van 2013, toen hij nog voor Red Bull reed. Ferrari vierde in 2007 met de Fin Kimi Räikkönen de laatste wereldtitel. "Een deel van het avontuur is dat we geduld moeten oefenen", aldus Vettel. "Ik denk dat we met deze SF 1000 alleszins weer een flinke stap vooruitzetten."
Vettel en ploegmaat Charles Leclerc hopen met de SF 1000 de dominantie van Mercedes af te stoppen. Lewis Hamilton kan dit jaar zijn 7e wereldtitel veroveren, dat zijn er dan evenveel als recordhouder en Ferrari-boegbeeld Michael Schumacher.
Beelden van de SF 1000:
Red Bull laat woensdag de nieuwe auto zien. Op dezelfde dag presenteert ook Renault de bolide voor 2020. Mercedes, het toonaangevende team van wereldkampioen Lewis Hamilton, is vrijdag aan de beurt. De eerste grand prix is op 15 maart in Australië.