• home
  • video
  • pas verschenen

    "Nog nooit meegemaakt": ref scoort én keurt doelpunt - terecht - goed

    " "

    Maurice Paarhuis stond was de man in het zwart op de verkeerde plaats.

    De Harkemase Boys kaapten zaterdag een mooie overwinning weg tegen Hoek op de slotspeeldag van de Derde divisie in de zaterdagcompetitie, het 4e niveau in Nederland. Maar het was ref Maurice Paarhuis die de show stal in Friesland. Hij maakte een doelpunt en keurde dat goed.

    Bekijk "het doelpunt" van de scheidsrechter:

    Scheidsrechter is "dood object", net als een lat of een paal

    Het gebeurde in de 66e minuut bij een 3-1-stand in het voordeel van thuisploeg Harkemase Boys. De bezoekers uit Hoek hadden een hele grote kans, maar de doelman en een verdediger haalden de bal nog net van de lijn. Waarop een spits van Hoek de bal nog eens tegen de paal trapte. De bal botste tegen de scheidsrechter en viel zo over de lijn. Paarhuis keurde - tot onbegrip van de thuisspelers - de goal goed.

     

    Hij kon ook niet anders. Volgens de voetbalregels is de scheidsrechters een "dood object", net als de palen of de lat. Als de bal de ref raakt, moet er dus gewoon doorgespeeld worden.

     

    Aan RTL Nieuws deed Paarhuis zijn verhaal: "Bij die rommelige situatie voor doel ga ik ervan uit dat de bal naar de 2e paal wordt geschoten, maar hij komt kort. Ik probeer de bal nog te ontwijken, maar via mijn voet gaat hij het doel in."

     

    "Dan kun je wel door de grond zakken. Het is verschrikkelijk en ik ben er niet trots op. Ik moest hem wel goedkeuren. In de regels staat dat de scheidsrechter een dood object is, het doelpunt telde gewoon. De Boys protesteerden heel netjes, maar ik moest ze teleurstellen. Gelukkig voor mij had mijn goal geen grote gevolgen." De Harkemase Boys wonnen de partij met 4-2.

    Tweets over de fase: