• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Maarten Vangramberen loopt marathon in 3u14': "Beter dan mijn eerste keer"

    "Als ik dan toch een marathon loop, doe ik dat graag in mooie steden"

    Maarten Vangramberen trok het voorbije weekend naar Valencia om er deel te nemen aan de marathon. De Sporza-presentator keerde uiterst tevreden terug: "Motivatie is alles!".

    Vangramberen was niet aan zijn proefstuk toe. In 2013 liep hij zijn eerste marathon in Venetië: "Als ik dan toch een marathon loop, doe ik dat graag in mooie steden. Start en aankomst zijn fenomenaal mooi in Valencia. Je kunt er ’s avonds bovendien tapas gaan eten. Dat maakt het leuker.”

    "Beter dan mijn eerste keer"

    Maar al is de stad nog zo mooi, uiteraard moest er ook gepresteerd worden. En dat liep verbazend vlot.

     

    “Ik ben heel tevreden. Mijn doel was om 3u14' te lopen en dat is gelukt.  Aangezien het mijn tweede marathon was, had ik al ervaring en dat heeft zeker geholpen. Je kent bijvoorbeeld het soort pijn dat er vanaf kilometer 30 optreedt."

     

    "De eerste keer ga je voort op wat je leest, maar nu weet je uit eigen ervaring hoe je je tempo en je voeding moet indelen. De eerste keer had ik de wetenschap heel hard gevolgd waardoor ik te veel koolhydraten binnenhad en een heel ongemakkelijk gevoel had. In Venetië liep ik uit in 3u30', nu was ik een pak sneller.”

    "Vaak met de fiets naar de VRT als training"

    Als sportjournalist met een drukke agenda en vader van twee lijkt het lopen van een marathon een onhaalbare opdracht.

     

    “Motivatie is alles. Het tofste aan de marathon: eens dat doel is vastgelegd, ben je in alles wat je doet ermee bezig. Gewoon al de inschrijving en het startnummer hebben, dat geeft motivatie om het te doen." 

     

    "Je wil daar goed presteren,  maar je wil niet te veel lijden en je wil er toch ook een goede tijd neerzetten. Mensen uit je omgeving weten ook dat je gaat lopen. Dat allemaal zorgt ervoor dat je zelfs op ambetante uren gaat trainen. Ik was vaak om 6u 's ochtends al op om te gaan lopen."

     

    "Tijd is er altijd. Je moet gewoon heel goed naar je agenda kijken en creatief zijn. Ik reed bvb. met de fiets naar de VRT als training en meteen was ik ook over en weer gependeld. Zo kan je tijd winnen. Vroeg opstaan werkt ook goed bij mij. Dat goede gevoel van die training neem je de rest van de dag mee. "

     

    "Uiteindelijk kwam ik op mijn drukste trainingsperiode aan 8 tot 10 uur training per week.  Wat best nog meevalt. Je kan het zelfs nog met minder training doen. Belangrijk is dat je een lange training doet, een intervaltraining en dan een training op wedstrijdtempo. Dat is eigenlijk voldoende. "

    Tijd is er altijd. Je moet gewoon heel goed naar je agenda kijken en creatief zijn. Ik reed bijvoorbeeld met de fiets naar de VRT als training.

    Een belangrijk aspect in de voorbereiding op de marathon is voeding. Tenzij je je sociale leven helemaal aan de kant schuift, kom je af en toe toch in aanraking met vette maaltijden en alcohol.

     

    "Stelregel is: verbruik meer dan wat je eet. Het is een enorm voordeel om lichter te staan tijdens de marathon. Niet alleen om schokken op te vangen, maar ook om lichter te kunnen lopen."

     

    "Eet gezond, goed en gevarieerd. Eet koolhydraten heel functioneel. De dag voor een training en de dag van de training zelf iets meer. Maar de dag erna weer minder. Ik drink af en toe graag een biertje. Maar als ik dat laat, zal ik gemakkelijk gewicht verliezen.  Het feit dat je scherper staat geeft meteen "moral". Je loopt ook meteen veel sneller. Ik denk dat er bij mij 2 kilo af is sinds de start van de trainingen."

     

    "Maar je mag ook zondigen he. Ze zeggen dat als je 21 maaltijden hebt op een week, je daarvan 3 tot 4 keer mag zondigen. Als je weet hoe hard je gaat afzien,  dan helpt dat ook om jezelf dingen te ontzeggen."

    Test jezelf, maar ook je voeding en je kleding

    "Ook de dag van de wedstrijd heb je best een goed voedingsplan. Train je eten. Train het om gels in te moeten nemen en te moeten drinken aan wedstrijdtempo. Dat is niet aangenaam. Elke keer trap je op je adem."

     

    "Ik nam tijdens de wedstrijd een gel op 500 meter voor elke drankstand en dan spoelde ik het door met water. Dan had ik nog een zakje voor de laatste 10 kilometer met heel veel guarana wat de pijn onderdrukt en nog eens 2 gellekes voor de finale."

     

    "Vaste voeding of repen? Neen, dat is niet te doen tijdens het lopen. Dat krijg je niet gekauwd. Ik had altijd José De Cauwer in gedachten: eten en drinken en het bord van die van voor u leegeten. Ook best niet te snel starten, zo kan je het tweede deel het tempo nog iets opdrijven. Ik liep het tweede deel een minuut sneller dan het eerste deel. Een negative split."

     

    "Het is ook belangrijk om je kledij op voorhand te testen. Dat wil ook zeggen je schoenen en je kousen. Maar ook je tepels afplakken is cruciaal, zodat ze niet openscheuren."

     

    "Wat ik ook iedereen adviseer: doe een fysieke test.  Dat helpt ontzettend goed. Zo ken je je drempelwaarden en krijg je een schema. Dat is een ontzettend goede leidraad. Zo ben je zeker dat je correct en binnen de juiste zones traint. Als je dat doet, merk je dat je zoveel verbetert. Uiteraard hoort daar ook een hartslagmeter bij."

    Tips voor sporters:

    Eind oktober vond in Kortrijk de allereerste editie van het Sportfestival WILL plaats, een evenement dat de sportliefhebber wil inspireren, informeren en motiveren. Wij trokken ernaartoe en bundelden enkele #tipsvoorsporters van bekende sprekers.