Ga naar de inhoud

Renaat Schotte: "Ik begrijp het dat Dumoulin zich volledig op Tour richt"

 za 3 november 2018 10:25
Dumoulin rijdt ontspannen naar de ploegenpresentatie van de Tour.
Tom Dumoulin wil de Tour rijden volgend seizoen.

Volgens de Nederlandse media lijkt het Giro-parcours koren op de molen van Tom Dumoulin. Maar zal Dumoulin aan de start verschijnen in Italië? Renaat Schotte werpt zijn blik op het Giro-parcours en de startkansen van de Nederlander.

Dumoulin kan niet elk jaar de dubbel rijden

Het zou heel jammer zijn als Tom Dumoulin niet start in de Giro, maar ik begrijp wel dat hij zich volkomen op de Tour wil richten.

 

Dumoulin heeft de Giro al gewonnen. Als hij zijn carrière naar een ander niveau wil tillen, dan moet hij ook nog de Tour winnen.

 

Je kan ook niet elk jaar de dubbel rijden. En uiteindelijk zat Dumoulin dit jaar niet zo ver van de Tour-winst. Het is dus zeker mogelijk om de Ronde van Frankrijk te winnen.

Voor Thomas is het lastiger om Giro te winnen dan de Tour

Als Geraint Thomas zich ertoe laat verleiden om de Giro te rijden, dan neemt hij een heel groot risico. De Giro is een heel chaotische koers, Sky zal veel minder zijn stempel kunnen drukken dan in de Tour die Thomas gewonnen heeft.

 

Ondanks de hoeveelheid tijdritten in de Giro is het voor Thomas veel moeilijker om de Giro te winnen dan de Tour. Het klimmen in de Giro verloopt veel ongecontroleerder en de scenario’s zijn minder voorspelbaar.

 

Maar Thomas beseft dat in de Tour alles in de juiste plooi viel omdat Froome de Giro al in de benen had. Dat zal nu niet het geval zijn. En dan wordt het voor Thomas heel moeilijk om binnen Team Sky de sterkste man te zijn in de Tour.

 

Bovendien denk ik dat ze bij Sky vooral bezig zijn met die 5e Tour-zege voor Chris Froome. Het is dus realistisch dat Sky Thomas uitspeelt in de Giro.

Volgens critici is Giro-parcours te zwaar, maar dat is onzin

De 102e editie heeft een heel klassiek Giro-parcours, met alles erop en eraan. De Giro doet plekken aan waar geschiedenis is geschreven, niet enkel op wielergebied. We passeren bijvoorbeeld dorpen waar aardbevingen lelijk huis gehouden hebben.

 

Het is een Giro waar ik nu al ongelooflijk verlekkerd naar uitkijk. In vergelijking met de Tour heeft de Giro het voordeel dat het een veel betere geografie heeft in Italië. De Giro hoeft zichzelf niet heruit te vinden, wat de Tour wel krampachtig probeert.

 

Deze Giro is op papier superzwaar. Misschien te zwaar volgens sommige critici. Maar eigenlijk is dat onzin, want in zo’n etappe met 5.700 hoogtemeters zullen de renners maar beginnen te koersen op de laatste klim. Het zijn de renners die de koers maken.

Slottijdrit doet me terugdenken aan Moser en de RAI-helikopter

Ik vind de tijdritten in de komende editie schitterend. Die laatste tijdrit in Verona is voor mij pure nostalgie. De Giro komt dan aan in hetzelfde amfitheater waarin Moser op een postmodernistisch vehikel de Giro won in 1984.

 

De RAI-helikopter zou toen extra laag gevlogen hebben achter Francesco Moser in de hoop dat hij dan vooruitgestuwd zou worden om Fignon te onttronen. En Moser heeft Fignon dan ook redelijk straf onttroond. Ik denk trouwens niet dat het helikopter-verhaal waar is, maar het behoort wel tot de legende van de Giro.

 

De Italianen hebben toen wel alle truken van de foor toegepast om Moser die Giro te laten winnen. Er werden zelfs bergen geschrapt.  Moser zou nooit van zijn leven een Ronde van Italië kunnen of mogen winnen.

Gavia en Mortirolo in 1 etappe is iets speciaals

De etappe om naar uit te kijken in de komende Giro? Dat is ongetwijfeld de rit over de Gavia en de Mortirolo, goed voor 5.700 hoogtemeters. Het is altijd speciaal als die 2 beklimmingen in dezelfde rit liggen.

 

Die etappe is misschien te lang om het grote spektakel te krijgen. Maar alleen al qua decor wordt het die dag een pareltje. 

 

De Gavia doet me terugdenken aan de rit waarin Johan van der Velde in de vernieling is gereden door de winterse weersomstandigheden.

 

De Mortirolo spreekt dan weer tot de verbeelding door de prestaties van Pantani zaliger. Ik weet het, het waren andere tijden. Maar toch blijft Pantani een god voor de Italianen. Na de Pantani-periode zijn de kijkcijfers in Italië nooit meer zo hoog geweest. 

In de Giro geraken favorieten sneller geïsoleerd

Of we opnieuw inzinkingen kunnen krijgen zoals in de voorbije Giro? Dat kan altijd gebeuren in de Ronde van Italië, want zulke inzinkingen zijn typisch voor die wedstrijd.

 

De koers wordt veel minder gecontroleerd, omdat de ploegen met een totaal andere samenstelling rijden dan in de Tour. De favorieten geraken in de Giro ook veel sneller geïsoleerd dan in de Tour, waar het bijna altijd op die laatste klim te doen is.

 

Bovendien houdt de Giro zich aan het klassieke menu om in de laatste week alles te steken. En als je dan te gretig koerst, kan de man met de hamer klaarstaan.

 

In het geval van Yates was dat dit jaar in de Finestre. Dat is ook Pinot overkomen. Maar we zullen niet elk jaar zo’n ontknoping krijgen als dit jaar.  

Renaat Schotte.