• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    6 zaken die u moet weten over het nieuwe F1-seizoen

    Stoffel Vandoorne is onze Belgische trots in de F1 dit jaar

    Komend weekend gaat het nieuwe F1-seizoen van start met de GP van Australië in Melbourne. Naar jaarlijkse gewoonte zijn er ook weer een aantal vernieuwingen. Een overzicht.

    1. Een seizoen zonder titelverdediger

    Amper enkele dagen na zijn wereldtitel kondigde Nico Rosberg zijn afscheid van de F1 aan. Een seizoen zonder titelverdediger, dat is al geleden van 1993. Toen ging Alain Prost na zijn vierde wereldtitel met pensioen.

    Lewis Hamilton (Mercedes) lijkt nu vrij spel te hebben. Hij is de grote favoriet om de Duitser op te volgen. Al sluiten sommigen ook Sebastian Vettel (Ferrari) en Daniel Ricciardo (Red Bull) niet uit.

    2. Snellere auto's leveren 2 à 3 seconden tijdwinst per ronde

    Ook aan de auto's is weer flink gesleuteld. 

    In de eerste plaats zijn de banden een flink stuk breder en robuuster geworden. De voorste banden zijn nu zo breed als de achterste banden van vorig seizoen. Ook de achterste banden zijn een flink stuk uitgezet. Door deze wijzigingen rekenen ingenieurs op 25 procent meer grip.

    De vleugels vooraan en achteraan zijn langer geworden. Vooral de voorvleugel (die meteen ook een pak scherper is) is daardoor minder gevoelig voor turbulentie van voorgangers en dus makkelijker om mee in te halen. 

    Elke bolide heeft een grotere tank die 5 procent meer brandstof kan meedragen.

    Tot slot wordt er ook gekeken naar een onderdeel dat in 2009 verdween, maar nu weer terug is: de bargeboard. Dit onderdeel zit achter de voorwielen en bevordert de aerodynamica. Samen met een bredere bodem mag een piloot veel meer downforce verwachten.

    Volgens Lewis Hamilton (zie filmpje) levert dit per ronde een winst van 2 tot 3 seconden op.

    3. De rijder aan de macht

    De FIA (de internationale autosportfederatie) wil de controle over de auto weer meer in handen geven van de rijders. Het voerde een belangrijke wijziging door in de startgrid.

    Tot vorig jaar kon men vanuit de pits het ideale aangrijpingspunt berekenen voor de ontkoppeling. Wie de beste instellingen en computers had, was ook het snelste weg.

    Voor 2017 heeft de FIA beslist om dit te minimaliseren, zodat het opnieuw de rijder is die zelf zal moeten ontkoppelen/starten. Hierdoor wordt de kans op een menselijke fout  groter en zijn meer getalenteerde rijders met snelle reflexen in het voordeel.

    4. Geen start meer achter de safety car bij nat weer

    Geen start meer achter een safety car bij nat weer. Zodra de piste weer vrij en veilig is nemen de rijders gewoon plaats in de startgrid. 

    5. Nieuwe eigenaar, nieuwe wetten

    Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de F1 na Bernie Ecclestone, wil F1 weer aantrekkelijk maken bij een breed publiek.

    Zo wil het de band met de fans versterken door ploegen en rijders foto's te laten plaatsen op sociale media vanuit de paddock. Dat zou samen met de nieuwe bolides de spektakelwaarde moeten opkrikken.

    6. En Stoffel Vandoorne?

    Voor het eerst sinds 2012 (Jérôme D’Ambrosio) zit er weer een Belg in de F1. Maar hoge verwachtingen moeten we niet koesteren na de testritten in Barcelona enkele weken geleden.

    Kris Wauters: "Ik vrees wel dat we nu al kunnen zeggen dat Vandoorne geen race zal winnen dit seizoen. Je moet altijd wel wat voorzichtig zijn met die testen in de winter, maar toch waren de cijfers duidelijk. McLaren is niet goed genoeg."

    De belangrijkste rijders:

    • Mercedes: Lewis Hamilton & Valtteri Bottas
    • Red Bull: Daniel Ricciardo & Max Verstappen
    • Ferrari: Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen
    • Williams: Felipe Massa & Lance Stroll
    • McLaren: Fernando Alonso & Stoffel Vandoorne

    De kalender van 2017:

    • 26 maart: GP van Australië
    • 9 april: GP van China
    • 16 april: GP van Bahrein
    • 30 april: GP van Rusland
    • 14 mei: GP van Spanje
    • 28 mei: GP van Monaco
    • 11 juni: GP van Canada
    • 25 juni: GP van Europa (Azerbeidzjan)
    • 9 juli: GP van Oostenrijk
    • 16 juli: GP van Groot-Brittannië
    • 30 juli: GP van Hongarije
    • 27 augustus: GP van België
    • 3 september: GP van Italië
    • 17 september: GP van Singapore
    • 1 oktober: GP van Maleisië
    • 8 oktober: GP van Japan
    • 22 oktober: GP van Verenigde Staten
    • 29 oktober: GP van Mexico
    • 12 november: GP van Brazilië
    • 26 november: GP van Abu Dhabi