meest recent
- 23:30Onze reporter in het spoor van de Belgische breakers, dromend van de Spelen in Parijs: "Cirkel is nu rond"
- 22:40Bayern München en Real Madrid houden elkaar in evenwicht na aangename partij met 4 goals
- 21:57BNXT League: Antwerp Giants verliezen voeling met Oostende na verrassend verlies in Groningen
- 20:51Wordt Toon Aerts straks ook Belgisch kampioen gravel? "Duwde nog niet vaak zo hoge wattages als zondag"
- 19:36QUIZ: Kent u alle clubs die sinds 1994 in de halve finales van Champions League stonden?
- 18:27Vincent Valkenaers vliegt naar de wereldtitel speed windsurfen en is zo de Prince of Speed
- 18:01Ploeg deelt unieke beelden van val Wout van Aert, die voor het eerst terugblikt: "Het eerste halfuur was verschrikkelijk"
- 17:39Het geheim van Nicky Hayen onthuld? "Hij heeft altijd dezelfde grijze pull aan"
- 23:14Brussels gaat winnen op bezoek bij Den Helder: 57-62
- 23:12Antwerp Giants gaan onderuit in Groningen: 96-89
- 23:10Leeuwarden klopt Aalst met het kleinste verschil: 67-66
- 19:53Wout van Aert in docu na zijn val: "Confronterend om zo teruggeslagen te worden"
- 19:502.000 Brugse fans reizen af naar Firenze om Club te steunen in halve finale Conference League
- 19:46Vincent Mannaert verkoopt al zijn aandelen en is nu helemaal weg bij Club Brugge
- 17:24Luik haalt stevig uit tegen Leiden: 94-65
- 17:23Nipte 76-74-zege voor Charleroi tegen Groningen
Trentin na kritiek collega's: "Misschien wat minder op TikTok zitten?"
De nieuwe veiligheidsregels hebben tot heel wat verontwaardigde en lacherige reacties geleid in de wielerwereld. Matteo Trentin hielp de nieuwe regels uittekenen en bijt nu bij Cyclingnews van zich af.
Het wielrennen smeekt al jaren om strengere veiligheidsvoorschriften. In samenspraak met renners zoals Matteo Trentin, Philippe Gilbert en de rennersvakbond stelde de Internationale Wielerunie (UCI) een aantal nieuwe regels op die de koers vanaf 1 april veiliger moeten maken.
Renners mogen bijvoorbeeld niet meer op hun buis zitten bij een afdaling en ook de handjes los over het stuur hangen wordt verboden. Maar door op deze 2 maatregelen te focussen, maak je er een karikatuur van, zo vindt Trentin.
"Je moet naar het grotere plaatje kijken", zegt de Italiaan van UAE aan Cyclingnews. "Die 2 regels maken deel uit van een groter pakket. Nu lijkt het alsof er maar 2 veranderingen zijn doorgevoerd, maar dat is helemaal niet zo."
"Als de renners de nieuwe reglementen grondiger hadden bekeken, hadden ze gezien dat er een heel plan klaarligt voor de komende jaren, met onder meer veiligere afsluitingen en een protocol voor auto's om het peloton in te halen."
Mail naar 800 renners slechts door 16 renners gelezen
Het zit Trentin vooral hoog dat zijn collega's nu overal kritiek spuien, terwijl ze wel degelijk op de hoogte waren van de veranderingen. "Ik ben behoorlijk kwaad hierover."
"In het verleden kon je zeggen dat er regelmatig iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet. Iedereen is geïnformeerd."
In november en december was al een mail verstuurd naar 800 renners met daarin de plannen voor de nieuwe regels. Amper 16 renners hebben die mail geopend en het document bekeken.
Trentin: "Als iemand niet akkoord ging met de voorstellen was er tijd en ruimte genoeg om daar opmerkingen over te maken. Maar we hebben amper respons gekregen."
"Ik weet niet wie ze willen beschuldigen, maar het kan sowieso niet mij, Phil (Gilbert) of de CPA (rennersvakbond) zijn. Deze keer niet. Misschien moeten de renners wat minder tijd op TikTok doorbrengen en wat meer écht betrokken zijn als het over veiligheid in de sport gaat."
In het verleden kon je zeggen dat er wel eens iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet.
Over dalen op de buis: "De jeugd doet de profs na"
Maar hoe is dan dat omstreden verbod om op de buis te dalen tot stand gekomen? "Ik was in de meeting toen dit ter sprake kwam", vertelt Trentin. "Persoonlijk vind ik het niet gevaarlijk, als het tenminste juist wordt gedaan. Het probleem is dat renners het nu ook doen terwijl ze in het peloton rijden. Dat is helemaal niet veilig."
"Ik heb heel wat telefoontjes gekregen van wielercoaches, die merken dat jonge gasten dit steeds vaker overnemen, omdat ze dat zien bij de profs. We zouden die jongeren veilig moeten leren afdalen. Ik had graag gezien dat het verbod eerst bij de jeugd was en dan pas bij de profs."