Ga naar de inhoud

Bondscoach na succesvol EK: "Tonen dat combinatie weg/piste een troef is"

 ma 26 oktober 2020 07:30
Nicky Cocquyt, bondscoach baanwielrennen bij de junioren.

Het wordt een stille winter op de piste. De meeste zesdaagsen zijn geschrapt, ook het Kuipke in Gent blijft dit jaar leeg. Toch kwam er ook positief nieuws uit het baanwielrennen, want de Belgische beloften en junioren deden het prima op het voorbije EK, met 10 medailles. Nicky Cocquyt, bondscoach bij de junioren, hoopt dat het jonge renners kan inspireren.

6 EK-medailles in Fiorenzuola kwamen van de junioren. "Natuurlijk ben ik daar heel tevreden mee", zegt Cocquyt. "We hadden er ook lang naar uitgekeken. Het WK viel weg, een stevige domper, en het EK werd dan ook een paar keer verplaatst, wat toch voor twijfel zorgde bij de renners. Uiteindelijk konden we toch deelnemen én prijzen pakken, dat toont ook de vechtlust van mijn renners aan."

 

Cocquyt is bijna 2 jaar aan de slag als bondscoach junioren. "Dit is een eerste bekroning ja. En het is zeker niet alleen mijn verdienste, maar het resultaat van een hele wisselwerking. Zo is er ons lessenpakket dat we in de winter organiseren, daaraan werken we met een heel team begeleiders die jonge renners laten kennismaken met de piste. De bedoeling is ze op een bepaald niveau krijgen en dan laten doorstromen."

 

"Dan is er ook de topsportschool, waar talentdetectie en een eerste screening gebeurt. En bij onze werking zelf hebben we veel te danken aan Jan Vancompernolle, trainingscoördinator en performance analist. Hij doet heel veel werk achter de schermen, volgt de trainingen op, enzovoort. Die samenwerking heeft geleid tot een hoger niveau. Die 2 jaar waren echt nodig om daartoe te komen."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Weg, baan en veld: combineren of niet?

Combineren of specialiseren, renners die in verschillende disciplines goed zijn krijgen deze vraag vaak voorgeschoteld. Voor jeugdrenners is het voor Cocquyt simpel: combineren!

 

"Ik ben van mening dat jeugdrenners van verschillende disciplines moeten proeven. Door de afwisseling hebben ze meer plezier. Dat is toch heel belangrijk bij jonge renners: dat ze eerst hun hart kunnen volgen, zien wat ze graag doen, en dan pas moeten kiezen – eens ze weten waar vooral hun talent ligt."

 

"Een goed voorbeeld is Julie De Wilde, die weg, piste en veld combineert. Ze is nu wel op een leeftijd gekomen dat ze zal moeten kiezen. In het veldrijden heeft ze ook nog niet zoveel internationale ervaring. Na deze winter zal ze misschien beter kunnen inschatten hoe ver ze daar staat en kunnen beslissen. 2 van de 3 disciplines combineren lijkt me wel zeker mogelijk."

 

Wat is de rol van Cocquyt in die keuze? "Die is klein. Julie had kort voor het EK bijvoorbeeld nog een veldrit gereden en dat vond ik verre van ideaal. Maar als je dan ziet hoe snel ze kan omschakelen en zelfs brons wint (op de individuele achtervolging), dat is fenomenaal."

 

"Wij hebben gezegd: volg je hart, doe wat je graag doet en daar zal je het verst in komen. Wij zijn er om hen tot het uiterste te pushen op de baan. En als ze dan  zelf ook die richting uit willen, dan zijn we vertrokken."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Weg, baan en veld: concurrentie of niet?

Cocquyt zag hoe de jonge Fabio Van Den Bossche in de Ronde van Vlaanderen mee was in de vroege vlucht, 5 dagen nadat hij EK-brons gepakt had op de piste. "Dat was heel straf. Daar mee zijn in de Ronde, er zijn er wel 50 of 100 die dat willen, dat is niet iedereen gegeven."

 

Denkt hij dan soms ook: hopelijk doet hij het niet té goed op de weg, want dan zijn we hem misschien kwijt op de piste? "Die keuze moet hij zelf maken", herhaalt Cocquyt. "Fabio probeert nu het maximale uit weg en piste te halen en ik denk dat hij zal blijven combineren, vooral om op de weg scherp te blijven. De beensnelheid en snelheid in het algemeen op de piste kan hij gebruiken op de weg."

 

"Maar inderdaad, bij ons is ingeburgerd dat het hoofddoel is: prof worden. Renners beginnen niet te koersen met het idee: "Ik word olympisch kampioen op de piste". Neen, de Tour bijvoorbeeld dat is meestal de grote droom. Het is pas na verloop van tijd dat renners merken dat het misschien moeilijk wordt op de weg en dan richting piste gaan kijken – zo was het trouwens ook bij mezelf."

Fabio Van Den Bossche (Sport Vlaanderen-Baloise) vooraan in de Ronde.

Piste troef

De dominantie van het wegwielrennen, ziet Cocquyt het als zijn taak daar tegenin te gaan? "Dat is moeilijk. Want wat kan je doen als er een profcontract klaarligt, als een renner betaald wordt om op de weg te rijden en niet op de piste? Dan is het te hopen dat de ploeg achter die keuze voor de piste staat."

 

"Er zijn voorbeelden, zo is er Iljo Keisse, van wie de ploeg weet hoe graag hij de Zesdaagse rijdt en hem dat ook laat doen. Ook bij Topsport-Vlaanderen beseffen ze zeker wat het nut is van de piste. Of bij de vrouwen Jolien D’hoore, zij zit bij een grote ploeg, maar krijgt ook die kans. Maar de piste blijft inderdaad soms het kleinere broertje van de weg."

 

Welke troeven kan de piste dan uitspelen? "Olympische medailles! Bovendien zijn er veel verschillende disciplines en dus veel medailles te winnen", lacht Cocquyt. Ook de weersomstandigheden spelen de piste in de kaart. "In de winter is de piste hier een ideale aanvulling, dan kan je binnen trainen. En er is ook nog pure snelheid: die heb je nodig om prijzen te pakken op de weg en niks beter dan de piste om die snelheid te trainen."

 

"Renners van jongs af aan op de piste krijgen, dan is doorstroming mogelijk. Dat is de grootste uitdaging. We hopen dat mede door dit EK jonge renners zich ook engageren voor de piste. Dat ze zien dat daar ook medailles te pakken zijn en dat de combinatie weg–piste een troef is."

 Wat kan je doen als er een profcontract klaarligt, als een renner betaald wordt om op de weg te rijden en niet op de piste? Dan is het te hopen dat de ploeg achter die keuze voor de piste staat.

Nicky Cocquyt

Belgische medailles op het EK piste voor de jeugd:

junioren:  

  1. Goud voor Marith Vanhove, 500 meter
  2. Goud voor Katrijn De Clercq, puntenkoers
  3. Goud voor Katrijn De Clercq en Marith Vanhove, ploegkoers
  4. Goud voor Noah Vandenbranden, kilometer
  5. Zilver voor Noah Vandenbranden, scratch
  6. Brons voor Julie De Wilde, individuele achtervolging

 

beloften:

  1. Goud voor Jules Hesters, afvalling
  2. Zilver voor Shari Bossuyt, puntenkoers
  3. Brons voor Tuur Dens, scratch
  4. Brons voor Fabio Van Den Bossche, omnium

Geen Gentse Zesdaagse

Door corona moet de Zesdaagse in het Kuipke een jaar overslaan. "Doodjammer", vindt Cocquyt. "Noah Vandenbranden en Gianluca Polfliet reden er vorig jaar en hebben heel veel geleerd. Het is heel belangrijk naar ervaring toe, maar ook voor sponsorbelangen. Jammer, maar het is zo en ik kijk er al naar uit om er volgend jaar weer bij te zijn met enkele van onze jonge renners."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.