Ga naar de inhoud

Zit je zondag met koersleken voor TV? Zo begrijpen ook zij eindelijk de koers

 vr 30 maart 2018 11:48
Lieven Scheire brengt wielrennen en natuurkunde samen.
Lieven Scheire is een fan van koers, maar ook van natuurkunde. En laat nu net die tak van de wetenschap er eentje zijn die veel invloed heeft op het wielrennen. Met deze uitlegfilmpjes kan zelfs de grootste leek zondag genieten van de Ronde Van Vlaanderen.

Waarom is in groep rijden gemakkelijker dan in je eentje?

"Dat heeft alles te maken met de luchtweerstand", zegt Scheire. "De renners vooraan in het peloton vangen alle tegenwind op en moeten hard trappen. Terwijl de renners achteraan nauwelijks tegenwind hebben, waardoor ze veel van hun krachten kunnen sparen."

"Dus, als je alleen wegrijdt, krijg je de wind in je gezicht. Als de renners in het peloton daarachter elkaar op kop afwisselen, rijdt het peloton veel sneller dan die renner die alleen weggereden is."

Wat bepaalt de overlevingskansen van de kopgroep?

"Als je met meerdere renners in een kopgroep zit, kunnen ze elk om beurt op kop rijden. Zo kunnen de renners die niet op kop rijden eventjes uitrusten en hun krachten sparen. De koplopers moeten dus samenwerken om het peloton voor te blijven."

"Als één iemand in de kopgroep zijn krachten spaart, maakt hij extra kans om te winnen. Maar als ze allemaal kun krachten sparen, komt het peloton toch terug."

Wat is een goede en splijtende demarrage?

"Een renner die wil aanvallen, plaatst zich meestal achteraan de kopgroep. Op het moment dat de anderen niet opletten, probeert die renner heel erg te versnellen met het doel om een gat te slaan."

"Als er een afstand komt tussen de 1e en de 2e renner, krijgt die 2e renner weer de volle luchtweerstand op zich. Dan wordt het voor die 2e renner veel moeilijker om de koploper in te halen."

Waarom vallen renners aan op kasseistroken en bergen?

"Als je met een fiets over kasseien rijdt, voel je veel meer schokken en is er veel meer wrijving (rolweerstand). Het grote voordeel van in groep te rijden wordt een kleiner voordeel op de kasseien, want voor de 2e renner is het even lastig om op kasseien te rijden als voor de 1e renner."

"Als een renner wil aanvallen, zal hij dat veel liever doen op de kasseien. Want voor de renners achter hem is het veel moeilijker om hem in te halen over de kasseien als ze in groep zijn. En hetzelfde geldt bergop, maar dat heeft dan te maken met de zwaartekracht."

Waarom wil niemand als eerste aan de sprint beginnen?

"Het is veel en veel moeilijker om vooraan hard te sprinten dan vlak daarachter met dezelfde snelheid mee te sprinten. Want met die snelheden is de luchtweerstand enorm."

"Als de eerste renner veel te vroeg begint te sprinten, verspeelt hij al zijn krachten. De renner vlak achter hem kan de 1e renner gemakkelijk volgen met dezelfde snelheid. Zo kan hij op het einde van de sprint gemakkelijk voorbij de 1e renner fietsen en de wedstrijd winnen."