Ga naar de inhoud

Betreurde Molteni-ploegleider Albani: "Hét gebrek van Merckx? In België geboren"

 wo 9 september 2015 13:33
Vannieuwkerke aan tafel met Molteni-ploegleider Albani en Faema-ploegleider Vigna.
In de tweede aflevering van Merci Merckx trekt Karl Vannieuwkerke naar Italië, waar Eddy Merckx negen jaar en met veel succes aan de slag was, eerst drie jaar bij Faema, daarna zes jaar bij Molteni. Vannieuwkerke ontmoet er Merckx' grote rivaal Felice Gimondi, ex-ploegleiders en -ploegmaats. "Het grootste gebrek van Eddy was dat hij in België geboren is en niet in Italië", zei de legendarische Molteni-ploegleider Giorgio Albani, die in juli overleed.

Albani: "Hadden respect voor elkaar"

Karl Vannieuwkerke stapt in de auto met Mario Molteni, de kleinzoon van de sponsor van Merckx. Die zat als kind in de volgauto: "Molteni werd over de hele wereld bekend dankzij Merckx."

Merckx' ploegleider Albani had de twee uitgenodigd om herinneringen op te halen over Merckx. Ook Marino Vigna, Merckx' ploegleider bij Faema, was erbij. Het was een hartelijk weerzien. "We lieten Merckx een paar hellingen in oprijden en zagen meteen wat voor een renner Merckx zou kunnen worden."

Gimondi: "Zonder Merckx had ik meer gewonnen, maar was ik rijker als mens?"

Felice Gimondi was ten tijde van Merckx de grote Italiaanse kampioen. Omdat hij onze landgenoot op zijn spoor vond, kon hij niet zoveel winnen als hijzelf wel wou. "Hij was de sterkste van allemaal. Voor mij is hij de grootste wielrenner aller tijden."

Mecanicien van Merckx toont godskruis en is blij met telefoontje van Eddy, "zijn jongere broer"

Vannieuwkerke zoekt ook Ugo De Rosa op, de persoonlijke mecanicien van Merckx bij Molteni. De man leerde Merckx de knepen van het constructeursvak. "Daar ben ik nog altijd trots op."

Drie maanden lang volgde Merckx school bij De Rosa thuis. De Rosa vertelt het verhaal van het "Godskruis" om de hoogte van Merckx' fiets te bepalen. En is blij met het telefoontje van Eddy: "De groeten thuis."

Vannieuwkerke rijdt de Poggio op en af met Vespa

Met zijn Vespa bootst Vannieuwkerke de exacte finale van Milaan-San Remo na.

Na de beklimming van de Poggio volgt de afdaling waarin Merckx ook het verschil wist te maken. "Merckx was een ontzettend goede daler" zegt Vannieuwkerke. Zowel in 1972 als is 1975 legde Merckx hiermee de basis van zijn zege. In totaal won hij zeven keer de Primavera.

Ex-kamergenoot Adorni: "Rivalen applaudisseerden op Tre Cime di Lavaredo in Giro '68"

1 juni 1968: de slotklim van de koninginnenrit in de Giro. Het is een slotklim van 7,5 kilometer met percentages tot 16 procent. Op deze ondergesneeuwde dag laat Merckx alle monden openvallen.

Vittorio Adorni, toenmalig ploeggenoot bij Faema, vertelt wat er die dag precies gebeurde en praat vol bewondering over Merckx. Ploegmaat Luciano Armani, die voorop reed met de kopgroep, steekt ook zijn ongeloof over wat hij die dag zag niet onder stoelen of banken.

"De sporter Merckx heeft daar het allerhoogste bereikt: dat zijn rivalen voor hem applaudisseerden", beschreef journalist Bruno Raschi.