• home
  • video
  • pas verschenen

    "Koers geneutraliseerd omdat er geen artsen en ambulances overbleven"

    De neutralisatie doet heel wat stof opwaaien.

    De neutralisatie van de Tourrit naar Hoei zal nog een tijdje de gemoederen beroeren. Sommigen vinden dit een gevaarlijk precedent, maar de UCI en de organisatie wijzen naar het reglement. Die laat zo'n ingreep toe. "Veel renners zijn bij ons geweest om te zeggen dat dit de enige goeie beslissing was."

    "Dit is een beslissing waar mensen voor én tegen zullen zijn", zegt de Belgische UCI-commissaris Guy Dobbelaere, die mee besliste om de koers stil te leggen. "Je kunt nooit voor iedereen goed doen."

    Dobbelaere haalt twee redenen aan. "Er was eerst een valpartij met een 30-tal renners en daarna nog eentje met een 15-tal renners. Op dat moment was het medische personeel zo druk bezet dat we geen ambulance en dokters meer in de wedstrijd hadden. Als er nog eens was gevallen, konden we de renners niet helpen."

    "Een andere reden is dat het peloton op dat moment gesloten was en we op 60 kilometer van de finish waren." Lees: de neutralisatie was niet wedstrijdbepalend.

    "Ik heb dit samen met de organisatie beslist. Ik zit samen met parcoursbouwer Thierry Gouvenou in de auto en het leek wel alsof we elkaars gedachten konden lezen. "Zo kan het niet verder", zeiden we op hetzelfde moment."

    "We hebben de koers stilgelegd tot de laatste renners die betrokken waren bij de val weer waren aangesloten. Veel renners zijn bij ons gekomen om te zeggen dat het de enige juiste beslissing was."

    Dobbelaere wordt ook gesteund door het reglement. "Meer bepaald artikel 2.2.029. In geval van zware incidenten kan een koers geneutraliseerd worden of kan de uitslag zelfs geschrapt worden. In de Ronde van Zwitserland van vorig jaar hebben ze het ook al gedaan."

    Prudhomme: "De andere renners zonder ziekenwagen laten koersen ging niet"

    Schept deze beslissing geen gevaarlijk precedent? “Die val was gevaarlijk”, repliceert Tour-directeur Christian Prudhomme bij Sporza.

    “Je hoeft geen polemiek op te starten. Als er geen ziekenwagen meer is voor de overgebleven renners, dan neem je die beslissing. Dat is ook een keuze van het moment. Je overloopt niet zomaar eventjes alle regels in je bureau.”

    “De tv-kijkers hebben gezien dat de val spectaculair was. Niemand wist wat de blessures waren, maar je kon vrezen voor hevige gevolgen. Meteen na die eerste val was er bovendien nog een val.”

    “4 ziekenwagens en 2 auto’s met dokters waren opgehouden om ongeveer 30 renners te verzorgen. De 160 andere renners zonder ziekenwagens laten koersen ging niet.”

    “Bovendien kwamen die valpartijen er op het moment dat de kopgroep bijna gegrepen was en moesten we de beslissende hellingen nog aansnijden. Daarom hebben Guy Dobbelaere (UCI-commissaris) en Thierry Gouvenou (parcoursbouwer) samen die beslissing genomen.”