Ga naar de inhoud

Rosberg wint 1e GP, Ricciardo (2e) gediskwalificeerd

 zo 16 maart 2014 08:37
Het verrassende podium in Melbourne (vlnr): Ricciardo, Rosberg en Magnussen.
De Duitser Nico Rosberg (Mercedes) heeft de eerste Grote Prijs van het nieuwe F1-seizoen gewonnen. Thuisrijder Daniel Ricciardo reed naar de tweede plaats, maar werd uren na de race gediskwalificeerd omdat hij te veel benzine in zijn tank had. Debutant Kevin Magnussen schoof zo van drie naar twee. Lewis Hamilton, die vanaf de pole was vertrokken, en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel moesten de strijd staken.

De kwalificaties hadden al duidelijk gemaakt dat de nieuwe, ingrijpende reglementen in de F1 - met onder meer de keuze voor compacte 1.6-turbomotoren - de kaarten helemaal anders hebben geschud.

De Mercedes-motoren hebben zich het best aangepast voor de nieuwe strijd, dat bewees Rosberg. Hij reed vanaf de eerste bocht tot de finish op kop. Maar zijn kopman, de Brit Lewis Hamilton, kende dan weer wel pech. Al in de derde ronde moest de ex-wereldkampioen opgeven met cilinderproblemen. Meteen kunnen er vragen gesteld worden bij de bedrijfszekerheid van de Mercedes.

De Red Bull van Sebastian Vettel kende ook de nodige miserie. Hij viel al zonder power in de tweede formatieronde, reed constant achterin het pak en gaf er na zeven rondjes de brui aan. Wat een verschil met vorig jaar, toen hij de laatste negen races won.

Dat gaf de prestatie van zijn teammaat Ricciardo nog meer glans. Aangemoedigd door een dolenthousiast thuispubliek reed de nieuwkomer bij Red Bull naar de tweede plaats, goed voor zijn eerste F1-podium. Maar de hemel werd de hel voor de jongeling: omdat hij meer dan 100 kg brandstof per uur meehad - verboden volgens de nieuwe reglementen - werd hij uitgesloten.

Zo vinden we op twee de grootste verrassing van de dag: Kevin Magnussen. De jonge Deen, die bij McLaren de voorkeur kreeg op Stoffel Vandoorne voor het tweede zitje, is met zijn 21 jaar de op één na jongste op een podium. Alleen Vettel was ooit jonger. Jenson Button, drievoudig winnaar in Australië, eindigde derde, Fernando Alonso vierde.

Red Bull ging wel meteen in beroep tegen de beslissing van de FIA, omdat de renstal vindt dat er al het hele weekend problemen zijn met de brandstofmeters die door de FIA in de auto's zijn aangebracht.

"We zouden niet in beroep gaan als we niet zeker waren van onze zaak", klinkt het bij het team. "Dit is geen fout van Daniel en ook niet van het team. Het team en (motorbouwer) Renault zijn er zeker van dat de reglementen gevolgd zijn."

Geweldige inhaalrace van Bottas (x2)

De Fin Valtteri Bottas reed een opmerkelijke race: hij rukte in enkele ronden op van de 15e naar de zesde plaats, tot hij zijn achterwiel kapot reed tegen de muur. Hij kon op zijn velg toch nog voort, maar verloor veel tijd. Toch finishte hij na Ricciardo's exit nog als vijfde. Een troost voor Williams, dat Felipe Massa verloor bij de start door een fout van Kobayashi.

Rosberg 29 jaar na zijn vader

Rosberg maalde er niet om: hij maakte een geweldige start - van drie naar één - en werd niet meer bedreigd.

Hij treedt in de voetsporen van zijn vader Kiki, die in 1985 de allereerste GP van Australië won, toen nog in Adelaide. Voor Rosberg is het de vierde zege uit zijn carrière na China 2012 en Monaco en Groot-Brittannië 2013. Voor een Mercedes-motor is het de 100e zege in de koninginnenklasse van de autosport.

"Mijn auto was ongelooflijk snel vandaag", zei de 28-jarige. "Het was een plezier om ermee te racen en ik sta al te popelen voor de volgende races.

Toch wil Rosberg niet te hard van stapel lopen. "Onze betrouwbaarheid is nog niet 100 procent, we hebben nog heel wat werk te doen."

Meer reacties:

Kevin Magnussen (2e als debutant): "Dit is moeilijk te geloven. Mijn auto deed heel de race wat hij moest doen. Dit voelt als een zege, want het team kende vorig jaar een moeilijk seizoen (geen enkel podium, nvdr). Er is hard gewerkt in de winter. Ik had graag mijn pa hier gehad, maar die rijdt de 12 Uren van Sebring (in de VS)."

Sebastian Vettel (opgave): "De motor draaide al niet goed bij de tweede formatieronde. Maar dit is nog maar het begin. We verloren een gevecht, maar niet de oorlog."

Lewis Hamilton (opgave): "Het was meteen duidelijk dat er iets scheelde. Mijn start voelde niet goed. Ik had heel wat minder power dan normaal, toen ik vertrok. Het leek alsof ik maar met vijf cilinders rondreed. We moesten op safe spelen en de motor sparen."