Ga naar de inhoud

Seppe Smits geeft tips: "Tijd voor een nieuwe trick"

 di 13 november 2012 17:04
Seppe Smits bij de schans van de Big Air Antwerp
Seppe Smits was op 10 november heer en meester op de Big Air Antwerp. Wij liepen met hem tijdens de trainingssessie de schans op. Beoordeel samen met hem de piste en de jumps en rotaties van enkele riders. Over de populaire backside double cork 10: "Tijd voor iets nieuw".

"Riders komen hier met 60 à 65 km per uur naar beneden. Om die snelheid te halen moeten ze bij hun aanloop, de 'inrun', wel zo recht mogelijk naar beneden gaan. Hoe mee riders daar hetzelfde spoor nemen, hoe harder de aanloop komt te liggen en des te sneller ze gaan."

Vaak springen om beter gevoel te krijgen

"Als je een Big Air - jump vanuit de lucht zou bekijken, zou je merken dat de riders allemaal een S-bocht maken.", vertelt Seppe.

"Aan het einde van de aanloop gaan de riders naar buiten om vlak voor de afzet weer naar binnen te knijpen. Dat doen ze om zich voor te bereiden op de spin. Bij die afzet krijg je een carvespoor om tenslotte weer recht uit te komen op de landing."

"Op het allerlaatste moment is het cruciaal om zo hard mogelijk af zetten en zoveel mogelijk rotatie uit je sprong te halen."

Timing? "Dat voel je gewoon. Door vaak te springen en je tricks te memoriseren weet je precies wat je wanneer moet doen."

Backside double cork 10 is de populairste trick

Volgens Seppe Smits is de 'Backside Double Cork 1080' de populairste trick op dit moment. Bij die trick komt het erop neer dat je twee keer rond je eigen as draait. De extra moeilijkheid ligt erin dat je roteert in de voor jou omgekeerde richting. Een rider moet over zijn schouder kijken om de landing te kunnen zien.

"Je krijgt er gemakkelijk veel punten voor en daarom grijpen veel riders ernaar. Maar ik ben hem een beetje beu. Tijd voor iets nieuws."

"Ik was onlangs vier weken in Oostenrijk waar ik een nieuwe combinatie heb geleerd. Die wil ik zeker uit de kast halen om een goede score te halen als het erop aankomt. Een naam heb ik er nog niet voor."