Spring naar de inhoud

Honderden tot duizenden tot miljoenen euro’s. Het zijn bedragen die verzamelaars neerleggen voor sportmemorabilia. Steeds hogere sommen, en steeds meer geïnteresseerden in zo’n stukje sportgeschiedenis. Waarom is het zo populair? En hoe hoog ligt het plafond van de prijzen in de toekomst? Sporza Daily ging op onderzoek.

6.5 miljoen dollar voor een reeks WK-shirts van Lionel Messi.

Het is het zoveelste bewijs dat unieke sportitems alsmaar duurder worden. Zeker de markt van zeldzame voetbaltruitjes de voorbije jaren boomen.

 

Ook voetbaldier en podcastcastmaker Evert Winkelmans - trotse eigenaar van een uitgebreide collectie - zag de markt de voorbije jaren drastisch veranderen.

 

"Het is ontploft", zag hij. "Ik vind zelfs dat het een beetje te ver gaat nu. Volgens mij zijn er daarvoor twee grote redenen."

 

"Eerst en vooral zijn voetbalshirts fashion geworden. Deel van een straatcultuur die meer aanvaard is in de maatschappij, zeker sinds filmsterren en popartiesten het zijn gaan dragen. Ze zijn ook gegeerd binnen de huidige cultuur - het zegt veel dat de limited shirts van Anderlecht beter verkopen dan het gewone truitje."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

En Winkelmans ziet nog een reden: "Vintage en nostalgie zijn helemaal hip, niet alleen voor foute party's. Het is een booming business die doorwerkt in de voetbalmarkt. Volwassenen van 30 à 40 jaar met een inkomen gaan hun geld uitgeven aan dingen uit hun jeugd, vanuit nostalgische gevoelens. Omdat de vraag stijgt, doet de prijs dat eveneens."

Een shirt dat vijf jaar geleden zo'n 100 euro waard was, wordt nu al voor 200 à 250 euro verkocht.

Arnout Geens, zaakvoerder van Belgian Football Classics

Volgens Arnout Geens, zaakvoerder van Belgian Football Classics, een bedrijf dat zich richt op (vooral Belgische) vintage shirts is het plafond zelfs nog niet bereikt.

 

"Zeker van de jaren zeventig en tachtig shirts gaan de prijzen blijven stijgen. Gewoon omdat die zo moeilijk te verkrijgen zijn. In de jaren negentig shirts zien we dat ook."

 

"Een shirt dat vijf jaar geleden zo'n 100 euro waard was, wordt nu al voor 200 à 250 euro verkocht. Ik denk dat die stijging wel zal vertragen, gewoon omdat het anders niet meer behapbaar is."

 

"Als ik zelf verzamel, heb ik soms de ergernis als ik moet bieden op een shirt en dat verzamelaars tegen elkaar worden uitgespeeld. En dan krijg je soms ridicule bedragen van 2.000 € 3.000 voor een shirt. Bijvoorbeeld een oud Anderlecht shirts dat voor € 2.000 gaat. Dat is van de pot gerukt." 

 

Dus wil de zaakvoerder rechtvaardigheid voor de Belgische markt, "met de juiste prijs, waardoor de klant het gevoel krijgt dat hij waar heeft voor zijn geld".

Gerelateerd: