• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Primeur: Spaanse competitie live en gratis op Facebook te bekijken in Zuid-Azië

    " "

    De Clasico in Bernabeu is maar 1 van de 380 aangeboden wedstrijden.

    De Spaanse Profliga en Facebook hebben een megadeal gesloten: vanaf dit seizoen zullen alle Spaanse eersteklassewedstrijden live én gratis te bekijken zijn in 8 Zuid-Aziatische landen, waaronder India met zijn 1,3 miljard inwoners.

    Facebook is het grootste socialemedianetwerk ter wereld. Het is de eerste keer dat de Spaanse Liga een uitzendakkoord tekent met een socialenetwerksite.

     

    "De 380 wedstrijden van de Spaanse eerste klasse zullen gratis ter beschikking zijn van de gebruikers van Facebook van de volgende acht landen: Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, Nepal, Maldiven, Sri Lanka en Pakistan", luidt het in een persbericht. De overeenkomst gaat dit seizoen in en geldt drie jaar. De Spaanse competitie opent vrijdag met Girona-Valladolid en Betis-Levante.

     

    "Concreet zullen alle matchen beschikbaar zijn op de officiële Facebook-pagina van de Spaanse Liga, maar ook op de pagina's van elke club." Ligavoorzitter Javier Tebas is opgetogen: "De Liga is een referentie in het mondiale voetbal. Ik ben dus enorm tevreden dat vanaf nu het aantal personen dat de wedstrijden kan bekijken in deze geografische zone groter zal worden dan ooit én dat ze dat gratis kunnen." Facebook telt 270 miljoen gebruikers in India.

    Peanutsdeal

    Noch de Liga noch Facebook gaf het transactiebedrag mee, maar de Spaanse krant Marca maakt gewag van 90 miljoen euro. Facebook lost Sony Pictures Network af als rechterhouder voor de regio. Sony betaalde 32 miljoen dollar (28 miljoen euro) om de Spaanse duels tussen 2014 en 2018 te mogen tonen.

     

    Peanuts in vergelijking met de échte tv-rechten. In juni sloot de Liga een nieuw akkoord voor 5 seizoenen af met de Spaanse groep Mediapro voor de internationale uitzendrechten van de Spaanse competitie, ter waarde van 4,48 miljard euro. Goed voor 896 miljoen euro per seizoen. Dat was 30 procent meer dan het vorige contract.

     

    Facebook zette in 2017 zijn eerste pasjes in het streamen van sportmanifestaties met wekelijkse Major League Baseball-wedstrijden. Eerder deze maand sloot het ook een deal met omroep Eleven Sports om 1 Spaanse en 1 Italiaanse match per week op zijn platform te tonen.

     

    De overeenkomst van vandaag is de laatste uiting van de groeiende interesse van technologiebedrijven in het live aanbieden van sport om jonge kijkers op zijn fora te houden. Eerder dit jaar haalde het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon de rechten binnen om 20 Premier League-matchen per seizoen te tonen in Groot-Brittannië.