Ga naar de inhoud

Fietsen we binnenkort allemaal elektrisch?

 wo 23 januari 2019 10:40
Speed pedelecs worden populairder
Speed pedelecs worden populairder

Wij trokken het voorbije weekend naar de fietsbeurs Velofollies en gingen op zoek naar dé trends van 2019. Elektrische fietsen, de e-bikes, beginnen meer en meer in het straatbeeld op te duiken. Is dit een tendens die zich in de toekomst alleen maar zal voortzetten?

"De elektrische koersfietsen beginnen te groeien"

Bij de klassieke stadsfietsen is de e-bike al helemaal doorgebroken, maar in het sportieve segment is dit nog niet het geval. Dit beaamt ook Geert Verniers, van Oxford bikes: "De e-mountainbikes zijn al even aan een opmars bezig, de elektrische koersfietsen beginnen nu langzaamaan te groeien."

 

"Fietsen met een elektrisch ondersteunde racefiets wordt gezien als iets dat zo lang mogelijk moet worden uitgesteld. Bij MTB vindt de elektrische tweewieler gemakkelijker doorgang door het bergachtige karakter en de korte steile klimmen. Daar kan je snel veel voordeel halen en het is een manier is om bij de groep te blijven."

 

Bij Kobe Broos van Stromer horen we een beetje hetzelfde verhaal: "Ik denk dat er bij de collega’s een opmars is bij racefietsen en MTB’s die elektrisch aangedreven worden. Maar het is wel nog een niche, hé. Ik denk dat de recreatieve fietser nog wel houdt van “mechanisch” fietsen op eigen kracht. Maar we zien ze wel meer en meer met de elektrische koersfietsen verschijnen."

Elektrische racefiets met trapondersteuning
Elektrische racefiets met trapondersteuning

2019 het jaar van de speed-pedelec

Verniers ziet ook een spectaculaire groei bij de hogesnelheidsfietsen, de zogenoemde pedelecs, iets dat Kobe Broos bevestigt: "We zetten tot 30% meer pedelecs per jaar in de markt in België. Maar het is vooral de fietsleasing die ervoor zorgt dat de pedelecs nu voor iedereen als alternatief voor mobiliteit in de picture komen."


"Mensen die graag fietsen en genieten van de buitenlucht zijn op zoek naar een manier om de auto thuis te laten. Als we spreken over afstanden tot 40 kilometer (enkele rit), dan moeten ze kijken naar iets dat snelheid haalt en dan komen ze bij ons terecht. Ik ben ervan overtuigd dat we nog maar aan het begin staan van mensen die de pedelec ontdekken."

Veel volk op de e-bike testbaan op Velofollies

Ontwikkelen van een e-bike etiquette

Als het succes van de pedelecs nog toeneemt, zal er door de wetgever toch een duidelijk standpunt moeten worden ingenomen", zegt Verniers.

 

"Moeten die dingen op de weg of op het fietspad fietsen? Zolang dit niet gebeurt, moeten de mensen hun gezond verstand gebruiken."

 

"Als je in Vlaanderen op die typisch smalle fietspaden met 45 km/u voorbij opritten vlamt, waar op elk moment een auto kan komen, dan straft dat zichzelf wel af, denk ik."

 

Ook Kobe Broos denkt er zo over: "Je fietst hoe snel je zelf wil. Auto’s en motoren gaan ook veel sneller dan dat de mensen effectief rijden. Het is wel zo dat we onze plaats op de openbare weg nog wat moeten zoeken."

Als je in Vlaanderen op typische smalle fietspaden met 45 km/u voorbij opritten vlamt waar op elk moment een auto kan komen...dat straft zichzelf wel af denk ik."

Geert Verniers, Oxford-bikes

"Vooral in het MTB is het een geweldige uitvinding. Mensen die wat ouder worden of die door tijdsgebrek minder kunnen trainen, hielden vroeger de groep wat op. Nu kan er samen gefietst worden. Het enige wat je nodig hebt, is een soort e-bike etiquette. Diegene die een heel jaar niet gefietst heeft, moet op de eerste helling niet iedereen losrijden. Dat is niet zo vriendelijk." (lacht)

Waarop moet ik letten als ik een e-bike wil kopen?

Wanneer we onze gesprekspartners vragen naar drie factoren waarop we moeten letten bij de aankoop van een e-bike, horen we toch twee verschillende dingen.

 

"Als je een spedelec of een e-bike wil kopen, let dan vooral op de batterijcapaciteit en de bijhorende prestaties. Hoe ver wil je met de fiets en hoe snel wil je daar geraken? En welke verwachtingen heb je over het comfort en de prestaties?" Dat zijn volgens Kobe Broos de belangrijkste factoren.

 

Volgens Verniers ligt dat toch wat anders: "Die factoren zijn de laatste tijd heel wat gewijzigd. Je moet letten op service, comfort en afmontage. Reikwijdte is passé. Alle fietsen presteren ongeveer hetzelfde en diegene die op papier beter presteren, laten de rijder veel meer inspanning leveren."

Bekijk hier het volledige interview met Geert Verniers

Bekijk hier het volledige interview met Kobe Broos