• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Zijn grootste sportmerken niet meer geïnteresseerd in Belgische topclubs?

    Anderlecht kiest volgend seizoen voor het Spaanse Joma als kledingsponsor. Club Brugge speelt met het Italiaanse Macron. Standard met New Balance. Zijn de allergrootste sportmerken niet meer geïnteresseerd in de Belgische competitie?

    "Belgische topclubs zijn lokale clubs voor grote merken"

    Tijden veranderen. In het seizoen 2002-2003 speelden Anderlecht, Club Brugge en Standard allemaal in een shirt van Adidas. Tenzij er nog iets verandert, zal het Duitse sportmerk volgend seizoen niet meer te zien zijn in de Belgische eerste klasse. Toeval of een bewuste strategie?

     

    "Er zit zeker een bewuste strategie achter de samenwerkingsakkoorden van de grote sportmerken", zegt professor Wim Lagae, sportmarketeer aan de KU Leuven.

     

    "Nike, Adidas of Puma zijn wereldspelers en willen zoveel mogelijk mensen bereiken. Ze zoeken dus vooral clubs of spelers die een grote markt aanspreken. Belgische topclubs zijn voor die merken lokale clubs. Genk wordt wel gesponsord door Nike, maar dat is via een lokale retailer en geen beslissing van het Europese hoofdkwartier."

     

    "Door de Rode Duivels of spelers als Eden Hazard of Kevin De Bruyne te sponsoren, bereiken merken de Belgische consument ook en die markt wordt groter ingeschat dan de markt die Anderlecht oplevert."

    "Adidas ging niet tot het gaatje voor Anderlecht"

    Dat een kleinere speler als Joma een einde kon maken aan een samenwerking van 43 jaar tussen Anderlecht en Adidas toont in de eerste plaats dat de kapitaalkrachtigere Duitsers niet tot het uiterste wilden gaan.

     

    "Adidas kent het terugverdienmodel van de samenwerking met paars-wit", zegt Wim Lagae. "In functie daarvan zullen ze een bod hebben gedaan. Dat zal hebben meegespeeld in het feit dat ze in de onderhandelingen niet tot het gaatje gingen."

     

    "Voor een kleiner merk speelt dan weer mee dat ze zich met een deal in de Belgische markt kunnen zetten. Ze kunnen de samenwerking gebruiken als breekijzer om hun producten in de winkel te krijgen en ervaring opdoen over hoe de Belgische markt werkt."

    "Scouts van sportmerken staan langs de lijn bij matchen van U15"

    Op het hoogste niveau is de strijd om sponsorcontracten met clubs en spelers bikkelhard. Daarvoor gaan merken ver. "Wees maar zeker dat scouts van de grote merken bij matchen van de Rode Duivels U15 tussen de ouders staan, op zoek naar een witte raaf", zegt Wim Lagae.

     

    "De markt van de voetbal- en sportkleding is een sterk groeiende markt. Het gaat om vrijetijdskleding en de producten zien er steeds beter uit. Het is moeilijk om die enkel met een club te promoten en dus zoeken merken ook spelers met de juiste uitstraling."

     

    "Zo krijg je complexe situaties waarbij Messi of Ronaldo spelen met schoenen van een bepaald merk en hun clubs gesponsord worden door de grote concurrent. Zo slagen de grote merken er in om toch allemaal een graantje mee te pikken.  Ook daar wordt allemaal rekening mee gehouden in de commerciële strategieën."

     

    "Die deals kosten veel geld en zo komt er weer ruimte vrij voor kleinere spelers om op de (Belgische) markt te komen."

    QUIZ: Weet u met welke kledingsponsers deze 15 ploegen samenwerken?