• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    KBVB maakt winst: "Maar opbrengst merchandising Duivels is laag"

    De cijfers werden vrijgegeven tijdens de Statutaire Algemene Vergadering.

    De cijfers werden vrijgegeven tijdens de Statutaire Algemene Vergadering.

    2017 was een positief jaar voor de Koninklijke Belgische Voetbalbond. "We maakten bijna 1,3 miljoen meer winst dan we hadden gehoopt", zegt financieel directeur Tom Borgions. "Maar de opbrengsten van de Rode Duivels vielen tegen."

    "Winst investeren in Belgisch voetbal"

    De Koninklijke Belgische Voetbalbond legde een positief financieel rapport voor tijdens de Statutaire Algemene Vergadering. "In 2017 werd 1,8 miljoen euro winst gemaakt", vertelde financieel directeur Tom Borgions. "Dat is bijna 1,3 miljoen euro meer dan we hadden gehoopt."

     

    "Dat positieve resultaat is vooral te danken aan het feit dat de kosten onder controle waren. De winst die we gemaakt hebben, zal de KBVB rechtstreeks investeren in het Belgische voetbal."

     

    "De organisatie van de competities en de omkadering van de nationale ploegen blijven onze hoofddoelstelling. Daarnaast blijven we ook inzetten op digitalisering. Er zijn 7 mensen in dienst om te sleutelen aan de website, E-kickoff en de digitalisering van de minnelijke schikkingen."

    Rode Duivels leveren 2,6 miljoen euro minder op

    De opbrengsten van de Rode Duivels vielen wel tegen. De KBVB had gerekend op 4,5 miljoen euro winst door de nationale ploeg, maar uiteindelijk was dat maar 1,9 miljoen euro.

     

    "De merchandising bracht 550.000 euro minder op dan voorzien", zegt Borgions. "Het wegvallen van de stage naar China (-700.000 euro) en de tegenvallende wedstrijd tegen Tsjechië (-500.000 euro) leverden ons minder op dan verwacht."

     

    "Anderzijds was het organiseren van de 2 wedstrijden om de trip te vervangen niet gebudgetteerd (-900.000 euro). Alles in totaal een negatieve invloed op het budget van 2,5 miljoen euro."

     

    "De Rode Duivels kunnen bovendien ook niet meer rekenen op een uitverkocht stadion, wat zijn weerslag heeft in de cijfers. En ook de opbrengst van de merchandising is teleurstellend laag in vergelijking met andere jaren."