• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Wijnants: "STVV het Atletico Madrid van de JPL? Kom nou..."

    Stef Wijnants: "Buiten de Benelux doet STVV geen belletje rinkelen."

    Vanavond ontmoet Atletico Madrid in de Europa League Sporting Lissabon (live op Canvas). Vorig weekend vergeleek Takayuki Tateishi, de Japanse CEO van STVV, zijn club met Atletico Madrid. STVV-watcher Stef Wijnants verslikte zich bij het lezen van die uitspraak in zijn koffie.

    Fantasierijke vondst

    Goed dat de ochtend al een beetje gevorderd was of de croissant inclusief de hete koffie zou de keel in vuur en vlam gezet hebben. Een mens leest soms nog eens iets in de krant.

    Je leest het twee keer, fronst de wenkbrauwen en legt de krant vervolgens weg. "Waar halen ze het en wie heeft het hen ingeseind?", denk je dan.

    "Het DNA van STVV lijkt sterk op dat van Atletico Madrid." Dat zijn letterlijk de woorden van Takayuki Tateishi (foto), de Japanse CEO van Sint-Truiden, in de zaterdagkrant van Het Belang van Limburg.

    "STVV, het Atletico Madrid van de Jupiler Pro League!" Het is een fantasierijke vondst en laten we er maar van uitgaan dat de CEO het best goed bedoelt.

    Maar wat meer realisme zou de fans en achterban van de kanaries meer vooruithelpen dan een compleet scheefgetrokken vergelijking. Had Tateishi nu Athletic Bilbao, West Ham United, FC Utrecht, Saint-Etienne of zelfs Schalke 04 gezegd, het zou nog krom geweest zijn. Maar Atletico Madrid? Komaan zeg!

    Buiten de Benelux doet het vierletterwoord STVV geen belletje rinkelen

    Het zou ons te ver brengen om op te sommen wat Atletico Madrid in het verleden allemaal gewonnen heeft (onder meer 10 landstitels en 9 bekers). Het is nu vooral de ploeg die sinds 2012 elke ploeg ter wereld schrik aanjaagt.

    Sinds de intrede van coach Diego Simeone is Atletico Madrid één en al passie met onmetelijke stootkracht, smeedt het duivelse, soms barbaarse plannen en heeft het een publiek dat onophoudelijk de bezoekende ploeg het leven zuur maakt.

    De ene keer sabelen verdedigers als Godin of Savic de tegenstander genadeloos neer, een andere keer laat Griezmann (foto) een fantastisch kunststukje zien. Nog een andere match combineren de "Colchoneros" als het beste Barcelona of Manchester City.

    Bovendien kan Atletico Madrid rekenen op een gemiddeld toeschouwersaantal van meer dan 55.000 en is het wereldwijd een brand, een merk. Kortom, Atletico Madrid heeft veel pijlen op zijn boog en STVV reikt nog niet tot aan de enkels.

    STVV heeft geen enkele prijs in de kast staan, heeft geen do-or-die-verdediger in de rangen, de sublieme afwerker heeft de verkeerde voetbalschoenen aan, snelle combinaties zijn op één hand te tellen, de toeschouwers zijn nooit zo afwezig gebleven als dit seizoen en buiten de Benelux doet het vierletterwoord STVV geen belletje rinkelen. Ook niet in Japan.

    Misschien heeft Tateishi beelden van STVV uit de oude doos gezien?

    Voor een goede orde van zaken: Tateishi bedoelt met zijn uitspraak niet dat hij met STVV nationale en Europese prijzen zal behalen (zo vermoeden we toch), maar wel dat hij de vechtersmentaliteit van de troepen van Simeone op het kunstgras van Stayen wil zien.

    Helaas heeft Tateishi nog met maar weinig stakeholders van de Limburgse club gepraat, want dan zou hij weten dat het DNA van STVV helemaal niets meer te maken heeft met dat van Atletico Madrid.

    Misschien heeft Tateishi beelden van STVV uit de oude doos gezien om zich voor deze vergelijking te baseren?

    Supporters die tot in de lichtpilonen kropen of de tribuneplaten als trommels gebruikten. Een oneffen veld waar de koeien voor bedankten en spelers die de ijzeren noppen onder de schoenen extra vijlden om hun afdrukken op de benen van de ballerina’s van Anderlecht, Club Brugge of Standard te tatoeëren.

    Zo leeft STVV in de geest van de voorvaderen van pakweg huidig verdediger Casper De Norre (foto).

    Op Stayen wordt ook gevoetbald

    Maar de tijden zijn veranderd. Dat zou iemand toch aan mijnheer Tateishi moeten duidelijk gemaakt hebben. Roland Duchâtelet redde destijds STVV van de (financiële en sportieve) ondergang en liet een multifunctioneel centrum bouwen.

    Stayen is tegenwoordig een commerciële site waar ook gevoetbald wordt. Business wordt er inderdaad op Stayen gedaan want de vele bedrijven en/of winkels leveren veel tewerkstelling op wat voor een provinciestad als Sint-Truiden een succes is.

    Maar Stayen is niet langer het Staaien dat de nostalgische voetbalsupporter in rep en roer zet. Het wispelturige voetbalbeleid van Duchâtelet zorgde ervoor dat STVV de voorbije 15 jaar slechts één keer hoger eindigde dan de tiende plaats. Als het al geen jojo deed tussen eerste en tweede klasse.

    De zware natuurlijke leemgrond is vernieuwd door artistiek gras, ook wel kunstgras genoemd. Helaas zijn er weinig of geen kunstenaars te zien die hun trucjes laten bewonderen. Af en toe laat STVV nog wel eens zijn tanden zien. Zo werden AA Gent, Standard, Racing Genk en Anderlecht dit seizoen allemaal puntenloos huiswaarts gestuurd.

    Maar zelfs dat kon de STVV-supporter nauwelijks bekoren. Hij/zij blijft weg omdat hij/zij in het Duchâtelet-tijdperk te weinig sportieve daadkracht en identiteit heeft gevoeld. En nu meent mijnheer Tateishi dat zijn nieuwe ideeën straks voor een vol Stayen zullen zorgen, gebaseerd op het DNA van een club die de wereld heeft veroverd. De STVV-supporter haalt er zijn/haar schouders voor op.

    Stef Wijnants